Sökning: "individbaserat arbetssätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden individbaserat arbetssätt.

  1. 1. Kan studie- och yrkesvägledare förebygga avhopp från gymnasieskolan? : En studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser av det förebyggande arbetet, förutsättningar och utvecklingsmöjligheter för det samma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nina Berggren; Pernilla Johansson; [2019]
    Nyckelord :avhoppare; studie- och yrkesvägledning; förebyggande arbete; förutsättningar; utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Varje år väljer ungefär 7% av eleverna i Sverige att avbryta sina gymnasiestudier innan de fullföljt sin utbildning, en konsekvens som ger eko inte bara för individen utan även för samhället. Syftet med denna studie är att genom enkät undersöka det förebyggande arbete studie- och yrkesvägledare gör för att förebygga avhopp från gymnasieskolan i relation till nyckelfaktorer Skolverket listat som särskilt framgångsrika i arbetet med att minska avhopp från gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor i klassrummet; Hur förbereder samhällskunskapslärare sig för det oförberedda?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Lundgren; Linda Månsson; [2018]
    Nyckelord :kontroversiella; klassrumsmiljö; metoder; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur samhällskunskapslärare hanterar spontana kontroversiella frågor som kan uppstå i klassrummet och om dessa bidrar till en trygg klassrumsmiljö där eleverna känner att de kan ge uttryck för sina åsikter. Det har vi försökt besvara i form av en huvudfråga och två hjälpfrågor. LÄS MER

  3. 3. Det finns värre saker än en dålig prestation "...man kan dö" : En kvalitativ jämförande studie som belyser hur musiklärare och idrottstränare erfar fenomenet prestation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Erik Ekeberg; [2016]
    Nyckelord :achievement; sports and music; comparative study; psychology; phenomenology ; Prestation; Idrott och musik; Jämförande studie; Psykologi; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska och jämföra på vilka sätt lärare i musik och idrott erfar fenomenet prestation i undervisning på gymnasienivå. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur ser musiklärare och idrottstränare på fenomenet prestation inom sina respektive områden? och På vilka sätt arbetar musiklärare och idrottstränare för att gynna elevers prestationer? Studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt är fenomenologi och dess teoretiska utgångspunkt är allmänpsykologins syn på prestation och motivation. LÄS MER