Sökning: "individintegrering av särskoleelever"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden individintegrering av särskoleelever.
1. Lärares perspektiv på elevers olikheter : Grundskolelärares uppfattningar om individintegrering av särskoleelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : This study aims to investigate primary school teachers' perceptions of mainstreaming pupils in special needs to distinguish obstacles and the teachers’ perspective on pupils’ differences. Through qualitative interviews with a phenomenographical approach, four teachers' perceptions about individual integration obstacles and opportunities have been analyzed. LÄS MER
2. Lärarperspektiv på individintegrering av särskoleelever på högstadiet : En kvalitativ studie
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare på högstadiet upplever och tänker om att ha individintegrerade särskoleelever i sin klass på högstadiet. Vilka för- och nackdelar de upplever och hur de anser att stödet ska utformas kring dessa elever. LÄS MER
3. Man måste våga : Om integrering av särskoleelever i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka bakgrunden till och upplevelsen av integrering av särskoleelever i grundskoleklasser. I uppsatsen undersöks även vad som kan främja respektive försvåra integrering. LÄS MER
4. Olika perspektiv på inkludering
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Studier visar att särskoleelever gör större framsteg rent kunskapsmässigt och får bättre delaktighet i samhället efter avslutad skolgång om de går inkluderat i grundskolan jämfört med en placering i särskolan. FN:s barnkonvention, Salamanca deklarationen och den Svenska skolans styrdokument har starka kopplingar till inkludering och ”en skola för alla”. LÄS MER
5. Att individintegrera särskoleelever i grundskolan en litteraturstudie
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att studera vad man i forskningslitteraturen säger om individintegrering, det vill sägasärskoleinskrivna elever som är placerade i grundskoleklasser. Särskilt fokus läggs på elevernas sociala miljöoch arbetsmiljö och studien avser elever i skolans tidigare årskurser. LÄS MER