Sökning: "individnivån"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet individnivån.

  1. 16. Åtgärdsprogram på rätt nivåer : En intervjustudie med specialpedagoger kring arbete med åtgärdsprogram på grupp- och organisationsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Alexander Aleryd; [2014]
    Nyckelord :särskilt stöd; gruppnivå; organisationsnivå; utredning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram ska utarbetas för de elever som är i behov av särskilt stöd. I dessa åtgärdsprogram ska hänsyn tas till individ-, grupp- och organisationsnivå. Forskning har dock visat att hänsyn bara tas till individnivån och analys av verksamheten uteblir. LÄS MER

  2. 17. När taket rasade in : Analys av utvärderingar och reell erfarenhetsåterföring efter takrasen 2009/2010

    Magister-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Monika Rydstedt Nyman; [2012]
    Nyckelord :Keywords: report; natural disaster; county; winter 2009 2010.; Nyckelord: rapport; naturkatastrof; kommun; vinter; 2009 2010.;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport har varit att analysera den reella återkopplingen och utvärderingar som gjorts vid takras vintern 2009/2010. Metoden är en kvalitativansats med semistrukturerade intervjuer samt analys av utvärderingar och insatsrapporter gjorda under vintern 2009/2010. LÄS MER

  3. 18. Språkstörning : sex personers uppfattningar om språkstörning som begrepp och dess påverkan på läs- och skrivutveckling samt om den lärmiljö som erbjuds.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jessica Bladh; [2011]
    Nyckelord :språkstörning; språkutveckling; läs-och skrivutveckling; skolans lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka uppfattningar om språkstörning som begrepp och dess påverkan på läs- och skrivutveckling samt om den lärmiljö elever med språkstörning erbjuds. Att de intervjuade personerna tillhör olika yrkesgrupper bidrar med variation i uppfattningarna och ligger delvis till grund för resultatmodellen i analysen. LÄS MER

  4. 19. Reflektionsverktyg för utvidgade perspektiv på skolsvårigheter : Aktionsforskning som resulterat i en sociokulturell reflektionsmetod inför åtgärdsprogramsmöten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Thorling; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Från och med juli 2011 kommer åtgärdsprogram att kunna överklagas (Skolverket, 2010). Texten utgör därmed ett juridiskt dokument som bevisar att skolan tillgodosett elevens behov av särskilt stöd. Samtidigt skall åtgärdsprogrammet utgöra ett formativt verktyg för elevens och verksamhetens utveckling. LÄS MER

  5. 20. Specialpedagogisk forskning - En innehållsanalys av forskningen vid enheten för specialpedagogik i relation till utbildningsplanen för specialpedagoger respektive speciallärare under 2000/talet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Linda Edman; [2009-09-24]
    Nyckelord :specialpedagogisk forskning; specialpedagog; speciallärare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på vilka skolformer som uppmärksammas i den forskningen som genomförs på Enheten för Specialpedagogik på Göteborgs Universitet samt hur densamma förhåller sig till de delmål GU har för utbildningen av specialpedagoger samt speciallärare. Teori: Specialpedagogik är ett otydligt kunskapsområde. LÄS MER