Sökning: "individualised teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden individualised teaching.

  1. 1. Lärresurser i genrepedagogisk undervisning – Undervisningsmaterialets roll i utvecklandet av elevers kompetens i sakprosaskrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Saga Lindhé; [2023]
    Nyckelord :literacy; lärresurs; sakprosa; genrepedagogik; skrivinriktningar; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Teaching and Learning Resources in Genre Pedagogy – The Role of Teaching and Learning Materials in the Development of Students’ Non-Fiction Writing Skills The impact of genre pedagogy in a digitalised school means that the resources for teaching writing are largely made up of different types of model texts. Läromedelsutredningen (SOU 2021:70) carried out on behalf of the government highlights a tension between the physical textbook and alternative teaching and learning materials (TLM). LÄS MER

  2. 2. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER

  3. 3. Fly eller illa fäkta : gymnasieelevers upplevelser av utmaningar i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Helena Rimme; Silva Hazer; [2021]
    Nyckelord :PE; challenges; flow; the adventure experience paradigm; coping; pedagogik; idrott och hälsa; utmaningar; flow; the adventure experience paradigm; coping; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en ökad kunskap om vilka utmaningar gymnasieelever möter under lektioner i idrott och hälsa. Studien vill även undersöka hur gymnasieelever hanterar de uppkomna situationerna samt hur eleverna upplever lärarens roll när de möter utmaningar. LÄS MER

  4. 4. Inkludering genom individanpassning : En intervjustudie om matematisk särbegåvning i montessoriklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Moll; [2020]
    Nyckelord :mathematically gifted; differentiated teaching; Montessori teaching; inclusion; individualised teaching; matematisk särbegåvning; matematiskt särbegåvade elever; differentiering; montessoripedagogik; inkludering; individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to increase the knowledge of how Montessori teachers include mathematically gifted pupils through differentiated teaching. This was accomplished through semi-structured interviews with nine Montessori teachers from all over Sweden. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror att man kan få dom att gå så otroligt mycket längre" : Tre lärares syn på individualisering av engelskundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jonas Ödmark; [2017]
    Nyckelord :Individualisering; Individanpassning; Engelskundervisning; Eget arbete; Utmaningar;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore how three English teachers in Swedish compulsory school work towards fulfilling the task of meeting every single student's individual needs when it comes to learning. By interviewing these teachers, the study aims to answer the following questions: What does individualised teaching mean to the three interviewed teachers? What kind of challenges do they face when it comes to meeting the needs of all the students and how do they work with individualised teaching? One of the biggest challenges the teachers face when they attempt to individualise teaching is that is takes a lot of time to analyse every single student's individual needs and it is not always obvious what kind of need the teacher has to take into account when trying to individualise the lesson for the learner. LÄS MER