Sökning: "individualisering i läsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden individualisering i läsinlärning.

  1. 1. Differentierad och individualiserad läsinlärning : Lärares resonemang kring val av arbetssätt med anknytning till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Karlsson; Mathilda Lind Eriksson; [2020]
    Nyckelord :differentiering; individualisering; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; beprövad erfarenhet; vetenskaplig grund; sociokulturella perspektivet; högläsning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka hur lärare i förskoleklass och skolans årskurs 1–3 arbetar med läsinlärning, hur de differentierar och individualiserar sin undervisning i läsinlärning samt hur de resonerar kring val av metoder och arbetssätt med anknytning till vetenskap­lig grund och beprövad erfarenhet. Materialinsamlingen har skett genom en kvantitativ enkätundersökning samt via kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Metoder för läsinlärning- en kvalitativ studie om lärares metodval i relation till individualisering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terese Stoltz; [2011]
    Nyckelord :metoder för läsinlärning; individualisering; menin;

    Sammanfattning : Lärare arbetar med läsinlärning på olika sätt beroende på vilken metod de har valt att utgå från. En dellärare arbetar utifrån en syntetisk metod där avkodning står i centrum. Andra lärare arbetar utifrån enanalytisk metod där helheten är det väsentliga att utgå ifrån. LÄS MER

  3. 3. Hur lär lärare elever att läsa? : En undersökning av lärares arbetssätt och val av metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sandra Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Läsinlärning; barns läsutveckling; ordavkodning; läsförståelse; läsinlärningsmetoder; individualisering; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare lär elever att läsa. Vilka metoder de använder och om det finns skillnader mellan deras arbetssätt. Jag har använt mig utav kvalitativ forskningsmetod i min undersökning och utfört intervjuer av fem verksamma lärare och även två observationer i en årskurs 1. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med språk- och kommunikationsproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Jönsson; Jennie Pettersson; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; Språk- och kommunikationsproblem;

    Sammanfattning : Jönsson, Malin och Pettersson, Jennie (2010) Läs- och skrivutveckling. En studie om pedagogens roll i mötet med barn med språk- och kommunikationsproblem (Reading and writing development. A study about the role of the educationalist in the meeting with children with language and communication problems. LÄS MER

  5. 5. Hur lär man barn att läsa? : En jämförelse mellan erfarna och nyutexaminerade lärares arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Caroline Andersson; Åsa Ingemansson; [2009]
    Nyckelord :Barns läsutveckling; flyt i läsningen; fonologisk medvetenhet; individualisering; läsförståelse; läsinlärning; läsinlärningsmetoder; läsintresse; ordavkodning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur verksamma lärare lär barn att läsa. Arbetet grundades i en undersökning av nyutexaminerade lärare och lärare som har varit verksamma i många år. Undersökningen har utförts genom intervjuer av fyra verksamma lärare, två nyutexaminerade och två erfarna. LÄS MER