Sökning: "individualisering på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden individualisering på förskolan.

  1. 1. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Diala Mohamed; Hind Ata; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Preschool class; Preschool teacher; Multilingualism; Multilingual children; Native language; Interaction; Didactics; Communication; Förskola; Förskoleklass; Förskollärare; Flerspråkighet; Flerspråkiga barn; Modersmål; Interaktion; Didaktik; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få djupare kunskap och större förståelse om hur förskollärare uppfattar arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. "Är alla inkluderade för att alla får vara med?" : En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna-Stina Gustavsson; Mikaela Alvarsson; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; integration; exclusion; individualization; participation; equality.; Inkludering; integrering; exkludering; individualisering; delaktighet; likvärdighet.;

    Sammanfattning : ”Är alla inkluderade för att alla får vara med?” – En kvalitativ studie om hur inkludering definieras och hur det påverkar verksamheten.  Inkludering förklaras som ett begrepp där det finns en stor variation i hur begreppet definieras. LÄS MER

  3. 3. "EN FÖRSKOLA FÖR ALLA" : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på individanpassning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Pesonen; Linn Persson Hademalm; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; individualisering; stöd;

    Sammanfattning : Studien syfte var att undersöka hur förskollärare anpassar förskolans verksamhet utifrån barns individuella behov. Metoden som användes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Det sociokulturella- och kompensatoriska perspektivet användes för analys och tolkning. LÄS MER

  4. 4. Den genuskodade leken : Pedagoger och barn om vad som går an

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rebecka Ohlsson; Berggren Zara; [2014]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; material i förskolan; norm; språk i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att se hur pedagoger på en förskola förhöll sig till barns lek ur ett genusperspektiv. Genom observationer har vi fått se barns lek och för en djupare förståelse har vi intervjuat pedagoger och barn. LÄS MER

  5. 5. Men jag då? : Individualisering i stora barngrupper i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Fransson; Linda Wimmerfalk; [2010]
    Nyckelord :individualisering; förskola; individ; förskolepedagogik; stora barngrupper;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sex förskollärares upplevelser och erfarenheter kring arbetet med individualisering i stora barngrupper. Frågeställningarna är följande: Hur organiserar förskollärarna verksamheten för att individualisera arbetet i stora barngrupper? Vilka hinder och möjligheter ser förskollärarna med individualisering i stora barngrupper? Studien vilar på en kvalitativ forskningsansats och innefattar sex intervjuer med förskollärare som arbetar i stora barngrupper, med barn i åldrarna tre till fem. LÄS MER