Sökning: "individuell handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden individuell handledning.

  1. 1. Vägen till en välmående befolkning : En kvalitativ studie om kommunal motionsrådgivning i Finland

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jennifer Storrank; [2023]
    Nyckelord :Exercise counseling; FaR; Physical activity; Welfare areas; FaR; Fysisk aktivitet; Motionsrådgivning; Välfärdsområden;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är välkänt att en inaktiv livsstil har negativa konsekvenser på individers hälsa, men också att det leder till stora vårdkostnader. I takt med att den fysiska aktiviteten minskar ökar antalet kommuner i Finland som erbjuder motionsrådgivning, en individuell handledning i hur människor kan bli mer fysiskt aktiva. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan barnhälsovård och socialtjänst. Sjuksköterskors upplevelse av samverkan kring familjer med behov av stödjande och hälsofrämjande insatser.

    Master-uppsats,

    Författare :Anne-Sofie Johansson; [2021-04-09]
    Nyckelord :Barnhälsovård; barns rättigheter; folkhälsa; Samordnad Individuell Planering SIP ; samverkan i team; orosanmälan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan inom barnhälsovården har som uppdrag att ge hälsofrämjande insatser till familjerna. Familjer har olika förutsättningar, svårigheter och möjligheter att tillse att barn uppnår en god hälsa. LÄS MER

  3. 3. Elproduktionsanläggningars påverkan av nätnytta i umeåregionens elnät : En undersökning av energimarknadsinspektionens uppdaterade beräkningsmodell kallad Metod 2020

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Frida Grebner Nord; [2021]
    Nyckelord :Nätnytta; Ei; Metod 2020; elkraft;

    Sammanfattning : This study was commissioned by Umeå Energi under the supervision of Rejlers. The assignment consisted of investigating how electricity production facilities affected the grid utility in the region's electricity grid. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju på det sättet man lär sig” : En studie om sjuksköterskestudenters lärande av handledning under VFU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Leth; [2021]
    Nyckelord :Learning; Supervision; Nursing students; The learning triangle; Work-based education; Lärande; Handledning; Sjuksköterskestudenter; The learning triangle; Verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap kring hur sjuksköterskestudenter upplever att lärandet påverkas av handledning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Detta undersöktes genom tre stycken frågeställningar vilka var: Hur upplever sjuksköterskestudenter att lärandet påverkas av handledningens upplägg under VFU? Vad anser sjuksköterskestudenter att en handledare kan bidra med för att främja deras lärande under VFU? Hur hanterar sjuksköterskestudenter situationen om de upplever att handledningen inte bidrar till ökat lärande under VFU? För att kunna besvara frågeställningarna utgick studien från en kvalitativ ansats där sex stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med sjuksköterskestudenter mellan termin 4 och 6 på sjuksköterskeprogrammet. LÄS MER

  5. 5. Att utforma en meningsfull studiesituation för vuxna i behov av specialpedagogiska insatser : En studie om hur speciallärare, specialpedagoger och lärare beskriver arbetet vid Komvux och Lärvux

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Hedman; Anette Ström; [2020]
    Nyckelord :Fokusgruppsintervjuer; intellektuell funktionsnedsättning; KASAM; relationellt- och kategoriskt perspektiv; specialpedagogik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad specialpedagogisk kompetens innebär för speciallärare, specialpedagoger och lärare verksamma inom Komvux och Lärvux, samt hur utbildningen organiseras och genomförs för att göra studiesituationen tillgänglig för elever i behov av specialpedagogiska insatser. Studien utgår ifrån en kvalitativ ansats och halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer tillämpades som datainsamlingsmetod. LÄS MER