Sökning: "individuell kompetensutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden individuell kompetensutveckling.

  1. 1. "Då kan du klä ut dig till en ytspänning" - Reflektionens potential för kompetensutveckling och ökad kvalitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur diskursiva praktiker möjliggör kompetensutveckling i individuella reflektioner och i gemensamma arbetslagsreflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elsa Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :Collaborative reflection; Competence development; Individual reflection; Pre-school; Förskola; Gemensam reflektion; Individuell reflektion; Kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Preschool workteams, must continuously and systematically monitor children's development and evaluate the opportunities the education offers for children to develop and learn in accordance with the curriculum. This qualitative study deals with reflection from a socio-cultural perspective where differences between individual reflection and collective workteam reflection are examined in relation to the preschool's work with quality and operational development. LÄS MER

  2. 2. Kompetensutveckling- lika för alla? : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutveckling hos personal inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Stjernstöm; [2023]
    Nyckelord :Experiential learning; continuous professional development; formal education; non-formal education; implementation.; Erfarenhetsbaserat lärande; kompetensutveckling; vidareutbildning; kompetensförsörjning; formellt lärande; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER

  3. 3. Kompetensutveckling- lika för alla : En kvalitativ fallstudie om upplevelser av kompetensutvecklinghos personal inom psykiatrisk slutenvård

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :experiential learning; continuous professional development; formal education; non-formal education; implementation.; erfarenhetsbaserat lärande; kompetensutveckling; vidareutbildning; kompetensförsörjning; formellt lärande; implementering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensutveckling som fenomen har i dagens samhälle blivit väldigt populärt inom samtliga sektorer. Härtill finns lagar som reglerar hur verksamheter inom vård- och omsorg ska bedrivas och där ansvaret för att tillgodose rätt kompetens hos personalen faller på vårdgivaren. LÄS MER

  4. 4. Frihet under ansvar. En studie om motivation och arbetstillfredsställelse hos tjänstemän

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kajsa Arvidsson; Christopher Samuelsson; [2022-02-15]
    Nyckelord :Gränslöst arbete; motivation; medarbetarskap; arbetstillfredsställelse; distansarbete;

    Sammanfattning : Att arbeta hemifrån eller från annan plats har länge inneburit en individuell överenskommelse med arbetsgivaren. I takt med den informationsteknologiska utvecklingen har tjänstemän kunnat erbjudas möjligheten att arbeta hemifrån, med följden att arbetet kan tas ut från sin tidsrumsliga begränsning. LÄS MER

  5. 5. Alla barns rätt till delaktighet : En studie om hur och på vilka villkor förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd blir delaktiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Jonsson; Emma Westford; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskolan; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska bli delaktiga i förskolans undervisning, samt på vilka villkor förskollärare arbetar med detta. Studien bidrar till att öka kunskapen kringvilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av i arbetet med delaktighet för att stödja barn i behov av särskilt stöd, samt uppmärksamma vilka åtgärder som krävs för att förskollärare ska uppnå detta. LÄS MER