Sökning: "individuell läsning"

Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden individuell läsning.

  1. 16. Om Hysteri : – en sjuk kvinna eller/och en sjuk kultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Emelie Ivert; [2019]
    Nyckelord :Luce Irigaray; Studier i Hysteri; Feministisk Psykoanalys;

    Sammanfattning : Hysteri tillhör en av de mest omdebatterade diagnoserna i psykologins historia. Under några decennier kring förra sekelskiftet sysselsatte sjukdomen dåtidens främsta läkare. I Freuds välkända fallbeskrivningar framträder den hysteriska kvinnan som traumatiserad, både av sina minnen och av sina symtom. LÄS MER

  2. 17. Att utveckla det svenska språket med hjälp av skönlitterära texter. : En studie med fokus på lärarens arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :John Petersson; [2019]
    Nyckelord :Begriplig input; begriplig output; socialkonstruktionism; skönlitterära texter; andraspråkselever.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka arbetssätt lärare använder med skönlitterära texter för att utveckla det svenska språket hos andaspråkselever. I studien intervjuas fyra lärare på fyra mångkulturella skolor. Lärarna arbetar i årskurs fyra, fem och sex. LÄS MER

  3. 18. Individuell läsning som undervisningsmetod : En studie om lärares och elevers upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Alexandersson; My Frost; [2018]
    Nyckelord :Individual reading; choice of litterature; experiences; teaching; middle school; reading education; reading theory; constructivism; phenomenology; Individuell läsning; litteraturval; upplevelser; undervisning; mellanstadiet; läsundervisning; läsdidaktik; lästeori; konstruktivism; fenomenologi;

    Sammanfattning : Studien undersöker den individuella läsningen som undervisningsmetod. Syftet är att åskådliggöra lärares och elevers upplevelser av individuell läsning, med fokus på utformning och kunskapsinhämtning, för att sedan jämföra och belysa relationen dem emellan. LÄS MER

  4. 19. Lågstadieelevers muntliga förmågor : Hur kan samtal utifrån skönlitteratur respektive iscensatta samtal användas i didaktiskt syfte?

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Ivarsson; [2018]
    Nyckelord :argumentation; didactic design; discussion; elementary school; fiction; pupils’ abilities; staged conversations; argumentation; didaktisk design; diskussion; elevers förmågor; grundskola; iscensatt samtal; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Inom svenskundervisningen ska elever lära sig att samtala om elevnära frågor och ämnen genom att fråga, kommentera och framföra egna åsikter (Skolverket, 2017). Läroplanen Lgr11 beskriver inte hur lärare ska planera sin undervisning för att elever ska få möjligheten att utveckla ovan nämnda förmågor. LÄS MER

  5. 20. Lärares uppfattningar om parläsning i svenskundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om parläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Isabella Ridderborg; Johanna Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Parläsning; interaktion; läsning; läsförmåga; arbetssätt; kvalitativ intervjustudie
kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Flera källor visar att interagerande arbetssätt spelar en viktig roll för elevers lärande. Bland dem finns arbetssättet parläsning som i tidigare forskning och litteratur visat sig gynna bland annat elevers läsförmåga och deras motivation till läsning. LÄS MER