Sökning: "individuell läsning"

Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden individuell läsning.

  1. 21. "Man tar inte bara en bok hur som helst, utan man har ett syfte med varje bok" : En kvalitativ studie om hur fem lärare i grundskolans tidigare år beskriver deras användning av högläsning i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Erica Svensson; [2016]
    Nyckelord :read aloud; vocabulary; högläsning; läsförståelse; ordförråd; lässtrategier; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Högläsning är en viktig aktivitet som främjar elevernas ordförråd och utvecklar språk- och läsutveckling, samt medvetenheten om hur en berättelse är uppbyggd. Men det räcker inte med att bara läsa direkt ur boken. Läraren behöver även undervisa om lässtrategier som eleverna till slut själva kan använda vid individuell läsning. LÄS MER

  2. 22. "Det är inte bara så att livet är en dröm utan också att drömmen är livet" : Intertextualitet och autofiktion i Theodor Kallifatides 2000-talsförfattarskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Lars Güettler; [2016]
    Nyckelord :Kallifatides; Theodor; intertextualitet; autofiktion; fiktionskontrakt; Lejeune; Kristeva; Barthes; Ett nytt land utanför mitt fönster; Brev till min dotter; vänner och älskare; Det gångna är inte en dröm; mödrar och söner; En kvinna att älska; Herakles; Med sina läppars svalka; Exil; Emigration; Emigrationslitteratur.;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks den intertextualitetsteori som framkommer i Kallifatides 2000-talslitteratur, och hur den kan användas för att läsa de autofiktiva inslagen i romanerna. Uppsatsen kommer fram till att Kallifatides ansluter sig till en poststrukturalistisk syn på intertextualitet, där intertextualitet inte så mycket handlar om direkta referenser i ett verk till ett annat, utan utgör en del i den poststrukturalistiska insikten att allt är konstruktion. LÄS MER

  3. 23. Lärares arbete med återkoppling på läsläxan i år 1

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gunilla Zackrisson; [2016]
    Nyckelord :Feedback; formative assessment; reading homework; working environment; structure; Återkoppling; formativ bedömning; läsläxa; feedback; arbetsro; struktur.;

    Sammanfattning : Syftet med det här självständiga arbetet är att ta reda på hur lärare arbetar med återkoppling på läsläxan i år 1 samt hur strukturen i klassrummet organiseras för de övriga eleverna under tiden som återkopplingen sker. För att ta reda på detta har jag gjort kvalitativa intervjuer med sex lärare från tre olika skolor. LÄS MER

  4. 24. Litteratur i fängelse : Läsandets betydelse för fångar inom svensk kriminalvård

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ricard A R Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Läsning; Kriminalvård; fängelse; biblioterapi; anstalten Skänninge;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken betydelse som läsandet har för ett antal fångar inom svensk kriminalvård. Rent konkret har svar på följande frågeställningar sökts:   1. Underlättar läsandet för intagna att klara av sin strafftid i såväl häkte som anstalt? 2. Hur påverkas fångars välmående av läsandet? 3. LÄS MER

  5. 25. L’uso del testo letterario nell’insegnamento dell’italiano L2 Uno

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Bengtsson; [2014-10-13]
    Nyckelord :undervisning; vokabulär; passato prossimo; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om läsningen av en litterär text i italienska på mellannivå kan ha en positiv inverkan på de lärandes grammatiska kompetens, ordförråd samt läsförståelse. Uppsatsen behandlar även hur man kan använda en litterär text i undervisningen av italienska i syfte att främja de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och grammatik. LÄS MER