Sökning: "individuell läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 43 uppsatser innehållade orden individuell läsning.

  1. 6. Atmosfäriska Landskap : att uppleva och gestalta det immateriella

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tove Rubensson; [2021]
    Nyckelord :immaterialitet; atmosfär; sinnesförnimmelser; perception; landskapsupplevelser; gestaltning; representation; immaterial; atmosphere; sensation; perception; landscape experience; design; representation;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur landskapets atmosfär och immateriella kvaliteter upplevs samt vilka möjligheter en som landskapsarkitekt har att gestalta och representera dessa. Inledningsvis presenteras teorier om hur landskap upplevs. LÄS MER

  2. 7. Utveckling av läsflyt i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Frida Passoja; Karolin Oldén; [2021]
    Nyckelord :automatiserad läsning; grundskola; läsflyt; läsinlärning; prosodi;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har syftet att undersöka och belysa hur elevers läsflyt kan utvecklas och hur lärare i den dagliga undervisningen kan arbeta inom området. Läsflyt innefattar två huvudkomponenter, vilka utgörs av automaticitet (automatiserad läsning) och prosodi (intonation och rytm). LÄS MER

  3. 8. När läsningen tystnar : En litteraturstudie om tyst läsning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Ekblom; Per Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Didaktiska metoder; mellanstadiet; tyst läsning; lärare;

    Sammanfattning : Tyst läsning sker i stor utsträckning i årskurs 4–6, ofta är det en individuell aktivitet där lärarens metoder och intentioner är mindre framträdande. Denna litteraturstudie belyser hur tyst läsning används för elevers läsutveckling i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 9. Att undervisa elever i lässvårighet : En litteraturöversikt om undervisningsmetoder som hjälper och/eller förebygger för elever i lässvårighet i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Axelsson; Carl Nelander; [2021]
    Nyckelord :förebygga lässvårighet; i lässvårighet; undervisningsmetoder; läsutveckling; läsning;

    Sammanfattning : Lässvårighet kan definieras på olika sätt och definitionen av lässvårigheter i denna litteraturöversikt riktar fokus mot elever som av någon orsak riskerar att inte nå kunskapskraven för läsning i svenska i årskurs 6.  För att lärare ska ha möjlighet att hjälpa elever i lässvårighet och/eller förebygga lässvårigheter lyfter forskning fram användbara undervisningsmetoder. LÄS MER

  5. 10. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :läslust; grundskola; läsning; högstadiet.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER