Sökning: "individuell studieplan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden individuell studieplan.

  1. 1. Digitalisering av individuell studieplan : Från PDF till en grund för ett digitalt system

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Emil Esplund; Elin Gosch; [2020]
    Nyckelord :digitalization; individual study plan ISP ; modeling; database; identifiers; digital resources; institutional object; institutional entity; digitalisering; individuell studieplan ISP ; modellering; databas; identifierare; digitala resurser; institutionellt objekt; institutionell entitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar belysa om det går att digitalisera den individuella studieplanen på en institution vid Uppsala universitet. Digitalisering anses vara en av de största trenderna som påverkar dagens samhälle och det har visats bidra till ökad tillgänglighet och effektivitet inom offentlig förvaltning. LÄS MER

  2. 2. Den individuella studieplanen för nyanlända i grundskolan : En implementeringsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Norell; [2019]
    Nyckelord :Implementering; studie- och yrkesvägledning; nyanlända; nyanländas lärande.;

    Sammanfattning : Studier har visat att nyanlända elever som påbörjar sin utbildning efter att hen har fyllt 12 år har lägre sannolikhet att uppnå behörighet till gymnasieskolans nationella program. För att förbättra förutsättningarna och likvärdigheten för nyanlända att nå behörighet infördes den 1 augusti 2018 en ny lag i Sverige om att en individuell studieplan ska upprättas för nyanlända elever i grundskolan och specialskolan senare del. LÄS MER

  3. 3. Elevers vägar från språkintroduktionsprogram till vidare studier med individuell studieplan som stöd : En kvalitativ studie med lärare och studievägledare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :nyanlända elever; språkintroduktionsprogram; individuell studieplan; individualiserad utbildning; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga olika faktorer som påverkar elevers möjligheter att gå vidare inom utbildningsväsendet från språkintroduktionsprogrammet, samt vilka förutsättningar dessa faktorer tillsammans skapar för studieframgång hos elever.  En kvalitativ forskningsstrategi användes där fem lärare och tre studievägledare från olika gymnasieskolor i Sverige intervjuades om sin uppfattning kring studiens ämne. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av deltagande i bedömningsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Dahlgren; Charlotte Dahlgren; Anna Borgström; Anna Borgström; [2009]
    Nyckelord :Elevers delaktighet; Elevers delaktighet; kamratbedömning; kamratbedömning; självbedömning; självbedömning; sambedömning; sambedömning; metakognition; metakognition; loggbok; loggbok; portfölj; portfölj; individuell studieplan IUP; individuell studieplan IUP; enkät; enkät;

    Sammanfattning : En undersökning av hur elever upplevelser sig delaktiga i bedömningsarbetet i sex niondeklasser fördelade på tre skolor. Syftet med arbetet var att undersöka hur eleverna upplever sig delaktiga i bedömningsarbetet i ämnena geografi och kemi. LÄS MER

  5. 5. Elevers delaktighet i upprättandet av individuella utvecklingsplaner/individuella studieplaner

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :AnneLie Bäckström Nässlander; Catharina Lindkvist; [2008]
    Nyckelord :individuella utvecklingsplaner; individuella studieplaner; delaktighet; gymnasieskolan; gymnasiesärskolan;

    Sammanfattning : I våra arbeten som lärare inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan stöter vi ofta på debatten om hur individuella utvecklingsplaner ska utarbetas tillsammans med våra elever. Vi har valt att göra en jämförande studie hur elever inom gymnasie- och gymnasiesärskolan upplever delaktighet i upprättande av individuell utvecklingsplan/individuell studieplan och hur vi som lärare kan underlätta så att elever ska kunna förstå, påverka och känna sig delaktig i sin individuella utvecklingsplan/individuell studieplan. LÄS MER