Sökning: "individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen.

  1. 1. Skriftliga omdömen eller inte. : En studie i hur högstadieelever ser på utvecklingssamtal och dess förberedelser i relation till lärandeprocessen efter införandet av Lgr 11.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Minna Thullberg; [2014]
    Nyckelord :Student influence; Individual development plans; Meta-cognition; Written assessment; Personal development dialogue; Elevinflytande; individuell utvecklingsplan; metakognition; skriftliga omdömen; utvecklingssamtal.;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka hur elever i årskurs 7 upplever att utvecklingssamtal och dess förberedelser är en del i deras lärandeprocess, om uteblivna skriftliga omdömen påverkat lärprocessen, samt vilka likheter och skillnader det finns mellan elevledda jämfört med lärarledda utvecklingssamtal. Med en enkätundersökning jämfördes attityder hos elever från två olika skolor; Tätortsskolan som använde skriftliga omdömen och lärarledda utvecklingssamtal och Storstadsskolan utan skriftliga omdömen och med elevledda utvecklingssamtal. LÄS MER

  2. 2. "Formen har inte riktigt landat än"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linus Lindvall; [2013]
    Nyckelord :grundskollärare; intervjuer; samhällsorienterade ämnen; skriftliga omdömen; individuell utvecklingsplan IUP ; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att göra en undersökning kring grundskollärare som undervisar i samhällsorienterade ämnen från årskurs 2 till 9 och hur de resonerar kring individuella utvecklingsplaner, skriftliga omdömen och formativ bedömning samt korrelationen mellan dessa. Syftet är även att se hur dessa resonemang överensstämmer med Skollagen och för att utröna vilka utvecklingsmöjligheter som finns inom området. LÄS MER

  3. 3. Individuella utvecklingsplaner – för ökad måluppfyllelse? : Hur lärare uppfattar den ökade dokumenteringens effekt på måluppfyllelsen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Heléne Nimby; Emelie Thoresson; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; formuleringsarenan; individuell utvecklingsplan IUP ; måluppfyllelse; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : 2006 infördes de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdömen för att öka elevernas måluppfyllelse (IUP). Forskning har visat att implementeringstiden är lång vid förändringar i skolan, samt att lite utbildning har erbjudits gällande dokumentationens utformande och innehåll. LÄS MER

  4. 4. Skriftligt omdöme : Bedömning med omdöme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Margareta Eriksson; [2011]
    Nyckelord :written assessment; judgement; individual development; grade; skriftligt omdöme; bedömning; individuell utvecklingsplan; betyg;

    Sammanfattning : Den 15 juli 2008 infördes individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i svenska skolan. Det innebär att läraren vid utvecklingssamtalen ska lämna skriftlig information om elevens kunskapsutveckling i förhållande till de nationella målen i alla ämnen eleven undervisas i. Med skriftlig information menas Iup med skriftliga omdömen. LÄS MER

  5. 5. Vad är det som blir tydligt? : En studie av rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen och vad dessa innehåller i praktiken

    Magister-uppsats, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Katarina Lindinger; Anna Tobiasson; [2011]
    Nyckelord :assessment; formative assessment; individuell utvecklingsplan; skriftliga omdömen; kunskapsbedömning; skolledare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen samt hur de tar ansvar för arbetet med dessa. Syftet var också att studera hur de omdömen som lärare skriver ser ut i praktiken avseende innehåll, för att se hur omdömena överensstämmer med rektorernas uppfattningar. LÄS MER