Sökning: "individuella läroprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden individuella läroprocesser.

  1. 1. Elevers lärande i grundskolans bildundervisning : En litteraturstudie av bilddidaktisk forskning kring bildundervisningens effekter på elever i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Stina Ericsson; [2016]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; transfereffekter; bildundervisning; synen på kunskap;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ litteraturstudie av bilddidaktisk forskning, vars syfte är att undersöka huruvida bildundervisningen ger möjlighet till utveckling och lärande som även främjar lärande i akademiska ämnen, utöver lärandet enbart i bildämnet. Bildämnet anses vara ett viktigt ämne i skolan som främjar elevers individuella utveckling och kan ge dem utvecklingsmöjligheter även i akademiska ämnen genom att det inkluderar både praktiska och teoretiska arbetsmetoder. LÄS MER

  2. 2. Gitarrister - lika men olika

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gabriel Hjelm; Peter Sundin; [2014-07-16]
    Nyckelord :figuralt och formellt tillvägagångssätt; musikalisk-rytmisk intelligens; inlärningsstilar; individuella läroprocesser; mångfald; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur erfarna gitarrister utvecklas och lär sig att spela sitt instrument, synliggöra olika individuella kompetenser och lärstilar samt visa på vilka konsekvenser detta får i rollen som musiker, men också som pedagog. Frågeställningarna handlar om hur olika gitarrister lär sig sitt instrument utifrån ett figuralt eller formellt tillvägagångssätt med anknytning till musikalisk- rytmisk intelligens, vad som händer när man övar utifrån sina minst utvecklade kompetenser och varför det är bra att som pedagog och musiker känna till olika lärstilar. LÄS MER

  3. 3. Musikbetyg i årskurs 6 : Musiklärares strategier kring bedömning och betygsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pelle Hjelmér; [2014]
    Nyckelord :Betyg; Formativ bedömning; Summativ bedömning; Återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskap om lärares uppfattningar kring arbetet med bedömningar i musikämnet i årskurs 6. Som metod användes en kvalitativ ansats med intervjuer, observation av en musiklektion samt betygsstatistik och studium av kommentarer till utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 4. Drama och teater i gymnasieskolan? : En litteraturstudie där syften med drama/teater utforskas, analyseras och diskuteras

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Svensson; [2014]
    Nyckelord :Subject integration; Drama; Theatre; Upper Secondary School; Education; Cultivation; Artistic subjects; Artistic activities; Aesthetic Learning Processes.; yckelord: Drama; Teater; Gymnasieskolan; Ämnesintegrering; Utbildning; Bildning; Estetiska ämnen; Estetisk verksamhet; Estetiska läroprocesser.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien är en litteraturöversikt som analyserar forskningsbaserade texter och lyfter fram syften med drama/teater i gymnasieskolan, utifrån den analyserade litteraturen. Studien redogör både för syften med drama/teater som enskilt ämne och integrerat med andra ämnen. LÄS MER

  5. 5. Bildskapande i ett perspektiv av estetisk läroprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Bratislav Angelkovik; [2013]
    Nyckelord :bildskapande; bild; bildpedagogik; bildämnet; bilddidaktik; estetiska läroprocesser; mediering; semiotik; multimodalitet; dialogicitet; flerstämmighet; kreativitet; konst; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I denna studie diskuteras hur en viss bildpedagogisk praktik som vilar på ett sociokulturellt perspektiv på lärande kan uppfattas av elever avseende lärande och utveckling och hur denna arbetsprocess påverkar deras uppfattning om lärande i och genom bildämnet. Studien utvärderar hur elevers upplevelser och sinneserfarenheter ser ut i samma bildpedagogiska praktik och hur de medieras i deras bildskapande. LÄS MER