Sökning: "individuella motiv"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden individuella motiv.

  1. 1. För Fädernesland, eller för Konung? En undersökning av motiven hos adliga officerare som anslöt sig till 1772-års Revolution

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Sebastian Lasén; [2024]
    Nyckelord :Military History; The 1772 Revolution; Gustav IIIs Coup de Etat; The Revolution; Civil - Military Relations; Gustav III; History; Swedish Hsitory; Swedish Military History; Militärhistoria; 1772-års Revolution; Gustav III:s Statskupp; Revolutionen; Civil - Militära Relationer; Statskupper; Gustav III; Historia; Frihetstiden; Svensk Historia; Svensk Militärhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fastställa vad som motiverade de adliga officerarna i den svenska militären att delta i Gustav III:s revolution 1772. Denna undersökning kommer att använda material skrivet av deltagande adliga officerare mellan 1771 - 1773, med ursprung från Gustavianska eller Sprengtportenska samlingen, samt från biografierna av Johan Christopher Toll och Jakob Magnus Sprengtporten. LÄS MER

  2. 2. Specialist nurses’ Compassion Fatigue and related factors in the aftermath of COVID-19 : A correlation survey

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Maria Spinola Pulido; Caroline Krylborn; [2023]
    Nyckelord :Compassion Fatigue; Compassion Satisfaction; Professional Quality of Life Scale; Perceived Organizational Support; turnover intention; Intensive Care Nurses; Nurse Anaesthetist; Empatitrötthet; medkänslatillfredsställelse; Professional Quality of Life Scale; upplevd organisatoriskt stöd; intention till egenuppsägning; Intensivvårdssjuksköterska; Anestesisjuksköterska.;

    Sammanfattning : Background: Intensive Care and Anaesthetists Nurses are, through their profession and the COVID-19 pandemic, predisposed to suffering from Compassion Fatigue (CF). CF develops as stressors exceed the ability to cope with the demands of caring and has been associated with organisational factors. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med komplexa smärttillstånd

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Anna Malm; Tove Olofsson; [2023]
    Nyckelord :affirmative nursing; cancer-related pain; challenges; nurses; experiences.; bekräftande omvårdnad; cancerrelaterad smärta; sjuksköterskor; upplevelser; utmaningar;

    Sammanfattning : Sjuksköterskors upplevelser av att vårda patienter med komplexa smärttillståndABSTRAKTBakgrund: Cancer är en sjukdom som snabbt ökar och det är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige. Hälften av alla patienter med cancer drabbas någon gång under sin sjukdomstid av smärta som kräver insatser från sjukvården. LÄS MER

  4. 4. Intensivvårdssjuksköterskans upplevelse av att bedöma och upprätthålla sederingsgrad

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Cecilia Karlström; Olivia Sidevärn; [2023]
    Nyckelord :Intensivvårdssjuksköterskans upplevelse; Sederingsgrad; Ytlig sedering; Sederingsmål; Bedöma sederinggrad; Upprätthålla sederingsgrad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom intensivvård eftersträvas en ytlig sederingsgrad hos intuberade patienter på grund av de möjliga komplikationer och risker djup sedering innebär. Samtidigt måste patienten vara adekvat sederad för att acceptera en endotrachealtub. LÄS MER

  5. 5. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER