Sökning: "individuella programmet elevers syn på"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden individuella programmet elevers syn på.

  1. 1. Att delta - efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i realtion till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Delta; Gymnasiesärskolan; Kravnivå; Individuella programmet; Sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarlsson, Anna (2016). Att delta – efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i relation till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation en mänsklig rättighet En intervjustudie med skolpersonal om alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, i gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Edvinsson; Anna Jäderlund; [2015-12-15]
    Nyckelord :Kommunikation; AKK; ACC; kompetensutveckling; särskolan;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka hur rektorer, lärare och elevassistenter på två gymnasiesär-skolor resonerar kring användningen av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, för elever med begränsningar i sin kommunikativa förmåga. Teori Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling med annat modersmål - några elevers och pedagogers resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Preston; [2014]
    Nyckelord :andraspråk; förstaspråk; identitet; modersmål; pedagogiska arbetssätt; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är utifrån läroplanen studera vilket stöd till språkutveckling elever med annat modersmål får, för att kommunicera och för att underlätta inlärning. Arbetets frågeställning kretsar kring pedagogernas resonemang om tvåspråkiga elevers lärande gällande modersmål och svenska, samt tvåspråkiga elevers upplevelser av hinder/möjligheter att utveckla sina språkkunskaper. LÄS MER

  4. 4. Det här stället borde fler känna till

    C-uppsats,

    Författare :Fredrik Eliasson; [2011]
    Nyckelord :Förväntningar; Bemötande; Individuella Programmet;

    Sammanfattning : Det här arbetet visar elevers syn på det bemötande och de förväntningar som de upplever från lärare på detIndividuella programmet. Bakgrunden till tillkomsten av Individuella programmet gås igenom, och även destyrdokument som skolan har att förhålla sig till. Utifrån olika teoretiska perspektiv analyseras de svar someleverna gav. LÄS MER

  5. 5. Differentieringsfrågan : En jämförande textanalys av differentieringsfrågans besvarande över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Niklas Lindberg; [2011]
    Nyckelord :differentieringsfrågan; utbildningspolitik; individuella programmet; introduktionsprogrammet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att: med utgångspunkt i två skilda propositionstexter (daterade 1990 och 2009) påvisa hur införandet av Individuella programmet/Introduktionsprogrammet vid två skilda tidpunkter löst differentieringsfrågan, samt att påvisa hur dessa lösningar motiverats och hur de kan förstås. Syftet uppfylldes genom två frågeställningar. LÄS MER