Sökning: "individuellt och kollektivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden individuellt och kollektivt lärande.

  1. 1. Lärande utvärdering i stadsplanering : Utvärdering av stadsbyggnadsprojekt som verktyg för att följa upp social hållbarhet

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Isabel Gustavsson Perona; [2023]
    Nyckelord :Evaluation in planning; learning evaluation; ex-post evaluation; social sustainability; Utvärdering i planering; lärande utvärdering; efterhandsutvärdering; social hållbarhet;

    Sammanfattning : I dagens stadsplanerings saknas det allmänt erkännande metoder för hur utvärdering av social hållbarhet i planering ska gå till. Forskning inom planering belyser att det även finns en brist på utvärdering efter genomförandeskedet i stadsplaneringen. LÄS MER

  2. 2. The digital transformation of drama : Learning opportunities and obstacles

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Louise Andersson; [2023]
    Nyckelord :Online drama; Transformative learning; Digital; Hybrid; Emancipatory Education; Sustainability.; Online drama; Transformativt Lärande; Digital; Hybrid; Emancipatorisk Utbildning; Hållbarhet;

    Sammanfattning : The purpose of this master thesis is to increase knowledge of facilitators´ and participants´ learning experiences in online drama. Semi-structured interviews with 14 informants were conducted. After that an analyzation based on Mezirow´s transformative learning theory was carried out. LÄS MER

  3. 3. Det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan, arbetet på förskolan om och genom demokrati : En kvalitativ minietnografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Svensson; Kristina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förhållningssätt; pedagogiskt arbete; barns rättigheter; inflytande; delaktighet; individuellt; kollektivt; barns perspektiv; utbildning; om; genom och för demokrati.;

    Sammanfattning : Stödmaterial från Skolverket om demokratiarbetet i förskolan och forskning visar att en glidning från den kollektiva gemenskapen har skett mot ett alltmer individuellt förhållningssätt, medan merparten av studiens tidigare forskningen belyser att delaktigheten i gemenskapen ses som viktig. Det väcker en undran hur det kollektiva och individuella synliggörs i förskolans praktik. LÄS MER

  4. 4. Games for Change : Exploring the Effects of the Game Climate Fresk at Schneider Electric and the Climate Engagement Potential for Employees

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Björn Nordin; Martin Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Pro climate behaviour; Value-action gap; Climate ambassador; Behavioural change; Attitude change; Self- and Collective efficacy; Climate change education; Corporate climate action; Klimatpositivt beteende; Value-action gap; Klimatambassadör; Beteendeförändring; Attitydförändring; Själv- och kollektiv förmåga; Klimatutbildning; Corporate climate action;

    Sammanfattning : Climate change creates an urgency for action to be taken at government, corporate and individual level. Changing behaviours is a necessity to meet the global temperature goal of 2 °C increase, and companies have a significant role to play in this transformation. To change these behaviours, a change needs to happen in both attitudes and actions. LÄS MER

  5. 5. Pappor i samverkan i utkanten av staden : En kvalitativ studie om pappors upplevelser av en samverkansgrupp i ett socioekonomiskt utsatt område.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Selma Bektas; Tyra Lindberg; Emma Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Empowerment; Hälsofrämjande; Hälsopedagogik; Lärandeprocesser; Samverkan; Socialt kapital.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning om socioekonomiskt utsatta områden visar att det krävs förenade krafttag från inte bara myndigheter utan även civilsamhällets aktörer. Sådana krafttag medverkar till ett långsiktigt och förebyggande arbete mot minskad utsatthet och ökad hälsa för medborgarna. LÄS MER