Sökning: "individuellt och organisatoriskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden individuellt och organisatoriskt lärande.

  1. 1. Policybegreppet livslångt lärande och dess betydelse i framtidens skola, arbetsliv och politik : En diskursanalytisk litteraturstudie av forskningsstudier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johansson Lucas; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; livslångt lärande; utveckling; teknologi; livslång utbildning; kontinuerligt lärande; arbetsliv; skola; högre utbildning;

    Sammanfattning : Begreppet Livslångt lärande går att se ur flera perspektiv som individuellt, organisatoriskt och socialt. Syftet med denna litteraturstudie var att identifiera och problematisera begreppets användning inom områden såsom teknologisk utveckling, inom utbildning samt arbetsliv. LÄS MER

  2. 2. “Det är ingen som vet vad jag gör!” : En kvalitativ studie om utvärdering av studie- och yrkesvägledningsverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Östergren; Elin Wide; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledarverksamhet; utvärdering; feedback; självskattning och målsättning;

    Sammanfattning : Studien undersöker problematiken kring utvärdering av studie- ochyrkesvägledarverksamhet. Syftet har varit att undersöka vilka organisatoriska ochindividuella utmaningar det kan finnas med att utvärdera vägledningsverksamhet inomgrund- och gymnasieskola. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation för livslångt lärande : Lärares metoder för undervisningen i kommunikation i grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie-louise Södergren; [2023]
    Nyckelord :Special needs education; communication and intellectual disability; teaching methods; ACC; Grundsärskola; ämnesområden; kommunikation och intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsmetod; AKK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur lärare i grundsärskolans ämnesområde kommunikation undervisar och vilka läromedel/modeller lärarna använder. Frågeställningen lyder: - Hur beskriver lärare undervisningen ämnesområdet kommunikation?  - Vilka läromedel/modeller använder lärarna i grundsärskolan för undervisning i ämnesområdet kommunikation?  Studien lutar sig mot det sociokulturella perspektivet (Vygotskiji,1978) där språk, kommunikation och interaktion med andra är grunden för lärande. LÄS MER

  4. 4. Lärande som överlevnadstaktik : En studie om samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jimmie Broberg; [2022]
    Nyckelord :Organisatoriskt lärande; individuellt lärande; kunskapshantering; olika former av lärande; lärandekultur; ledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Lärande som överlevnadstaktik – En studie om samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering. Syfte: Skapa förståelse för samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering i en kunskapsintensiv organisation, med särskilt intresse för enheter där krav på uttalad eller formell professions- eller yrkeskunskap saknas. LÄS MER

  5. 5. Distansarbetets påverkan på kompetensutveckling och villkor för lärande i organisationer till följd av pandemin : En kvalitativ studie inom tjänstemannasektorn

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Nilsson; Julia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :kompetensutveckling; pandemin; lärande; organisatoriskt lärande; distansarbete; digitalisering; informellt lärande; kontext;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökningen har varit att ur ett organisationsperspektiv undersöka hur kompetensutveckling samt villkoren för lärande i organisationer har påverkats av distansarbete som arbetsform, till följd av pandemin. Studien har en kvalitativ ansats och undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer där åtta respondenterna som är verksamma HR-praktiker med god insyn i kompetensutvecklings- samt lärandefrågor har inkluderats. LÄS MER