Sökning: "individuellt synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden individuellt synsätt.

  1. 1. Hur personer med psykisk sjukdom upplever bemötandet från hälso- och sjukvårdspersonal vid somatiska besvär : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Lina Eliasson; Sofia Giding; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; Patient experiences; Professional-patient interaction; Somatic care; Bemötande; Patientens upplevelser; Psykisk sjukdom; Somatisk vård;

    Sammanfattning : Bakgrund   Nära en miljard människor i världen hade år 2019 ett psykiatriskt tillstånd. Detta inkluderade psykiska sjukdomar där depressiva syndrom och ångestsyndrom var vanligast, medan schizofreni var minst vanligt. Psykisk ohälsa inklusive psykiska sjukdomar medför stora ekonomiska samhällskostnader såväl som individuellt lidande. LÄS MER

  2. 2. Policybegreppet livslångt lärande och dess betydelse i framtidens skola, arbetsliv och politik : En diskursanalytisk litteraturstudie av forskningsstudier

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johansson Lucas; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; livslångt lärande; utveckling; teknologi; livslång utbildning; kontinuerligt lärande; arbetsliv; skola; högre utbildning;

    Sammanfattning : Begreppet Livslångt lärande går att se ur flera perspektiv som individuellt, organisatoriskt och socialt. Syftet med denna litteraturstudie var att identifiera och problematisera begreppets användning inom områden såsom teknologisk utveckling, inom utbildning samt arbetsliv. LÄS MER

  3. 3. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Gunnel Sundström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; arbetssätt; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning :   Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER

  4. 4. Sensemaking Structures in Multiproject Settings and their Implications on Projects

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Isabella Hedström; Karl Magnil; [2021]
    Nyckelord :Sensemaking structures; discipline and chaos; self-leadership; multi-project setting; Meningsskapande strukturer; disciplin och kaos; självledarskap; flerprojektsmiljö;

    Sammanfattning : Previous research has shown that sensemaking structures within organizations are not only present, but vital in project settings. Informal individually produced sensemaking structures, such as task lists, are a mean to formulate ones' own project work into individual actions. LÄS MER

  5. 5. Den trygga anknytningens betydelse för barns utveckling och lärande utifrån ett förskollärarperspektiv : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Lagesson; Linnéa Ingelsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Barn; Förskola; Förskollärare och Trygghet;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskollärares synsätt och resonemang om anknytningens betydelse för barns utveckling och lärande. Hur förskollärarna arbetar med att skapa en trygg atmosfär för barn på förskolan och hur de främjar en trygg anknytning till varje enskilt barn. LÄS MER