Sökning: "indoktrinering"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet indoktrinering.
1. “Inte våra barn!” Relationen mellan den globala antigenusrörelsen och Sverigedemokraterna: en kritisk diskursanalys
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sedan knappt ett år tillbaka har evenemangen som kallas “drag story hour” uppmärksammats som ett säkerhetshot av högerpopulistiska aktörer. Detta i en kontext där hbtq-personers rättigheter inskränks på flera platser, något som beskrivs vara resultat av den globala antigenusrörelsen. LÄS MER
2. En Tsunami av Blod : En psykohistorisk, psykosocial och kulturhistorisk bedömning om japansk fanatism under andra världskriget
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : En ofta förbisedd aspekt inom den historiska forskningen om folkmord och extrema beteenden är den japanska fanatismen under andra världskriget. Denna studie syftar på att analysera och utvärdera kausaliteten mellan Japans historia och deras uppträdande under kriget genom en holistisk och tvärvetenskaplig lins av kulturhistoria, psykohistoria och socialpsykologi. LÄS MER
3. Under frihet eller tvång? En diskursanalys om hur en slöjkritisk organisation konstruerar slöja och slöjförbud i sitt kärnmanifest
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Uppsatsen behandlar ämnet slöjförbud i Sverige. Syftet är att undersöka hur en svensk partipolitiskt obunden organisation, som arbetar med hedersrelaterat våld och förtryck, konstruerar deras ståndpunkter om slöjförbudet samt hur de tillförskriver attribut till slöjbärande kvinnor som kan bli påverkade av slöjförbud. LÄS MER
4. Politik berör oss alltid! : En studie om hur fem samhällskunskapslärare och deras elever upplever undervisning i svensk politik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Svensk politik, vilket kan beskrivas som ett kontroversiellt ämne, har en naturlig del i undervisningen av samhällskunskap i den svenska skolan då elever ska tillägna sig förmågan att forma och uttrycka olika uppfattningar samt att kunna argumentera för dessa. Samhällskunskapslärare behöver således möta elevers olika åsikter och värderingar samt ta ställning till om hen vill vara förtegen eller öppen om sina egna politiska åsikter. LÄS MER
5. Värdens Geografi : Värdepedagogik i geografi rörande miljöförändringar och hållbar utveckling
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för temaSammanfattning : Den här uppsatsen avser att bemöta tidigare forskning kring värdepedagogik i förhållande till hållbar utveckling, miljöförändringar och gymnasieskolans geografikurser. I denna litteraturstudie har tio artiklar och studier från världen runt granskats och sammanfattats för att besvara på hur lärare och elever påverkas av värdepedagogik. LÄS MER