Sökning: "induktiv förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden induktiv förskolan.

  1. 1. Förskolans fysiska lärmiljö inomhus : En kvalitativ och kvantitativ enkätstudie om förskollärares pedagogiska överväganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kerstin Ekblad; Ronja Öberg; [2024]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; delaktighet; barnperspektiv; barns perspektiv; enkätstudie;

    Sammanfattning : Studien belyser förskollärares pedagogiska överväganden i utformandet av den fysiska lärmiljön i förskolan. Denna kvantitativa och kvalitativa enkätstudie riktade sig till förskollärare som arbetar i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Åsa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Synnedsättning; blindhet; förskola; delaktighet; socialt samspel;

    Sammanfattning : I förskolan är delaktighet, socialt samspel och lek centrala, samtidigt som det för barn med synnedsättning eller blindhet kan vara en utmaning. Personalen har oftast ingen tidigare erfarenhet av barn med synnedsättning eller blindhet, vilket gör att de vanligtvis har en låg kompetens kring att arbeta med dessa barn. LÄS MER

  3. 3. Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emelie Tjelldén; Nathalie Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Barn i behov av stöd; Sociala förmågor; Specialpedagoger;

    Sammanfattning : Studien belyste att den fria leken är oerhört betydelsefull för att kunna utveckla sociala förmågor. Syftet var att undersöka specialpedagogers beskrivningar om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med den fria leken för att barn i behov av stöd ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. LÄS MER

  4. 4. Barns motstånd i förskolan : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Izabella Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Child*; Preschool; Resistance; Conflict; Preschoolteacher; Teacher; Barn; Förskol*; Motstånd; Konflikt; Förskollärare; Lärare;

    Sammanfattning : Att barn visar motstånd förekommer ofta, små barn som är i ett tidigt stadie för sitt lärande och utveckling har sina sätt att göra motstånd. Motstånd kan låta som något stort och svårt att hantera men det är ett sätt som barn använder för att förstå sin omvärld samt skapa, behålla eller förändra relationer. LÄS MER

  5. 5. Covid-19 pandemin ochsmittskyddsarbetets inverkan påförskolans verksamhet:förskolepersonals upplevelser : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lejla Fajkovic; Thelma Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Barn; covid-19; förskola; smittskydd.;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att skydda samhället mot covid-19 pandemin krävdes anpassning med förhöjda smittskyddsåtgärder på flera olika nivåer. En av de verksamheter som vars rutiner och riktlinjer anpassades under covid-19 pandemin var förskoleverksamheten, vilket visat sig leda till en rad konsekvenser enligt tidigare forskning. LÄS MER