Sökning: "induktiv-deduktiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet induktiv-deduktiv.

  1. 1. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Potential of Crowdfunding for EV-Charging Infrastructure Development : A Strategy for Collaborative Financing of EV Charging Points in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anton Brew; Olivia Zetterberg; [2020]
    Nyckelord :Sustainable mobility transition; Electric vehicles; EV-charging infrastructure; Crowdfunding; Co-creating; Demand-driven roll-out; Hållbar utveckling; Elbilar; Elbil-laddningsinfrastruktur; Crowdfunding; Samskapande; Efterfrågedriven utveckling;

    Sammanfattning : All over the world, raising concerns about energy conservation and the environmental impacts of greenhouse gas emissions has promoted the development of a sustainable mobility transition. Successful electric vehicle (EV) deployment plays a vital role in this manner but is still facing obstacles, where public charging infrastructure is one of them. LÄS MER

  3. 3. Fysiklaborationer i fokus : En kvalitativ studie av fysiklaborationer ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Madeleine Carlzon; [2019]
    Nyckelord :Fysiklaborationer; gymnasieskolan; intervju; laborativ undervisning; laborationssyften;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka syften lärare har med sin laborativa undervisning i fysik på gymnasiet samt om det finns några faktorer som kan vara till hjälp för att skapa eller utvärdera laborationer utifrån de syften som lärarna har. Fyra gymnasielärare intervjuades och de fick utvärdera sex utvalda laborationer. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers upplevelse kring deras datoranvändning : Skiljer sig upplevelserna beroende på deras habitus?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :David Folkebrant; Tommi Väisänen Dahlberg; [2014]
    Nyckelord :kvalitativ metod; induktiv-deduktiv; datoranvändning; gymnasieelever; pierre bourdieu; habitus;

    Sammanfattning : Ungdomars liv präglas idag allt mer av datorer där datorn används flitigt både hemma och i skolan. Vår studie belyser gymnasieungdomars vanor kring datoranvändning och hur vanorna skiljer sig åt mellan elevers olika uppsättningar av habitus.     Vi valde att göra en kvalitativ undersökning med en induktiv-deduktiv metod. LÄS MER

  5. 5. ”Det är sådant de behöver nöta, nöta, nöta…” : En intervjustudie med sex högstadielärare i engelska om deras arbete med grammatik och deras attityder till grammatikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språkstudier

    Författare :Miriam Rutschman; [2012]
    Nyckelord :Explicit implicit kunskap; induktiv deduktiv metod; grammaring; språkinlärning;

    Sammanfattning : Grammar is one of the most problematic areas when it comes to teaching a language; to know if or when, and how grammar should be taught, are relevant questions to all language teachers. The aim of the study was to investigate teachers’ attitudes towards teaching grammar, and how much, how and why they use the methods that they do. LÄS MER