Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Branschspecifik hållbarhetsrapportering enligt GRI standards och Agenda 2030 : En kvantitativ studie av företag som redovisar enligt GRI standards 2021 och Agenda 2030

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Martin Brandt; Jonatan Eiderbäck; [2024]
    Nyckelord :Annual reporting; Frequency; GRI standards; Sustainable development goals; Sustainability; Sustainability report; 2030 Agenda for Sustainable Development; Agenda 2030; Frekvens; GRI standarder; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Årsredovisning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och analysera skillnader mellan olika branscher i Sverige vid tillämpning av GRI standards och målen för Agenda 2030 inom hållbarhetsredovisning.Teoretiskt referensram: Den teoretiska referensramen i denna studie utgår ifrån GRI, Agenda 2030, ÅRL, legitimitetsteorin, intressentteorin, triple bottom line, signalteori samt tidigare forskning för att genom dessa stärka studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. ATTRAHERA OCH BEHÅLLA REKRYTERARE - En kvantitativ undersökning inom rekryteringsbranschen om vad medarbetare uppskattar hos arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johanna Kalered Martinsson; Thyra Svensson; [2023-09-13]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Propositions; Generations; Human Resource Management; Talent Attraction;

    Sammanfattning : This study aims to investigate which employer value propositions, EVPs, are valued most highly by employees in the recruitment industry. The study's purpose is further extended to examine whether generational differences can be observed in the evaluation of EVPs. A quantitative approach with a questionnaire survey was used. LÄS MER

  3. 3. Frivillig hållbarhetsinformation – ett oreglerat område : En kvalitativ innehållsanalys av frivillig hållbarhetsinformation hos tio svenska företag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Tea Pellesgård; Katarina Andersson; [2023]
    Nyckelord :Voluntary sustainability information; industry affiliation; Standardized frameworks; Legitimacy theory; Signaling theory; Qualitative analysis of content; Frivillig hållbarhetsinformation; Branschtillhörighet; CSR; Standardiserade ramverk; Legitimitetsteorin; Signaleringsteorin; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under de senaste årtiondena har det växt fram en trend, både nationellt och internationellt, där hållbarhet har hamnat i fokus. Sedan 2017 har vi i Sverige lag på att vissa företag ska upprätta en hållbarhetsrapport men det är enbart 0,1 procent av alla svenska företag som omfattas av lagen. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är inte ute på din arbetsplats och kan haffa dig i förbifarten, du behöver höra av dig om det är något.” : En kvalitativ studie om kommunikationens betydelse mellan konsult och konsultchef

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Nyberg Kempe; Madeleine Peterson; [2023]
    Nyckelord :Communication; demand; control; support; availability; affiliation; Kommunikation; krav; kontroll; stöd; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : The changes that have taken place during and after the Covid-19 pandemic are a fact, including the way managers communicate. This is because more and more employees are choosing to work from home, which represents a distance of communication between the manager and employee which they did not previously have. LÄS MER

  5. 5. Underprissättning vid börsintroduktion : En kvantitativ studie på den svenska marknaden ur ett internationellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sofia El Bachiri; [2023]
    Nyckelord :Initial public offering; IPO; underpricing; EMH; The Winner s Curse; information asymmetry; short-term performance.; Börsintroduktion; IPO; underprissättning; EMH; The Winner s Curse; informationsasymmetri; kortsiktig prestation.;

    Sammanfattning : Problem: A widely accepted perception within the research community is that initial public offerings tend to be underpriced on a global level. Numerous studies have been conducted across global markets to identify the underlying factors. However, the findings have been heterogeneous and contradictory. LÄS MER