Sökning: "infärgning i gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden infärgning i gymnasieskolan.

  1. 1. Anpassning av undervisning vid gymnasieskolans olika program : En jämförelse av lärarnas arbete vid högskoleförberedande- och yrkesprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Matthew Riley; Leif Eriksson; [2014]
    Nyckelord :didaktik; infärgning; engelska; svenska;

    Sammanfattning : I denna studie vill vi undersöka hur lärare i ämnena svenska och engelska anpassar sin undervisning för högskoleförberedande- respektive yrkesprogram på gymnasieskolan. Vi har valt att intervjua fyra lärare som undervisar i kurserna Svenska 1 och Engelska 5 på båda programkategorierna under pågående läsår. LÄS MER

  2. 2. Likvärdighetsproblematiken inom religionskunskapsämnet : En fallstudie i hur lärare på olika programinriktningar bedömer elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marina Dahlén; [2013]
    Nyckelord :betygssättning; utvärdering; infärgning; likvärdighetsproblematik; religionskunskap.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida elever behandlas lika över de olika gymnasieprograminriktningarna i undervisning, bedömning och betygssättning samt om lärarna är medvetna om elever med läs- och skrivsvårigheter och om hänsyn tas till dessa elever i utformningen av undervisningen, arbetsuppgifter och prov.Undersökningen är en kvalitativ fallstudie bestående av fyra intervjuer av lärare på två gymnasieskolor i Mellansverige som sedan jämförts med egna observationer av respektive lärares lektion/lektioner. LÄS MER

  3. 3. Lärstilar & undervisningsmetoder - teoretiska lärare vs. praktiska lärare i teoriundervisning på praktiska program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexander Nilsson; Tomas Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Didaktik; Inlärning; Inlärningsstilar; Redovisning; Undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I denna studie används en kvantitativ metod i form av enkätstudie som är till för att ta reda på karaktärsämneslärares och kärnämneslärares undervisningsmetoder. Studien har genomförts på gymnasieskolan där författarna arbetar. LÄS MER

  4. 4. Anpassning mot vald studieinriktning - En utvärdering av kursen Datorkunskap inom gymnasieskolans yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Sohlman; [2010]
    Nyckelord :dataundervisning; yrkesförberedande program; studieinriktning;

    Sammanfattning : Kursen Datorkunskap ingår i 15 av de 17 nationella program som finns inom gymnasieskolan idag. I styrdokumenten finns tydliga riktlinjer på att flera delar i kursen ska anpassas till vald studieinriktning . Varje program har sitt eget programmål där inriktningar och förslag på områden för samverkan och infärgning lyfts fram. LÄS MER

  5. 5. Kursplanen-hur används den av lärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; kursmål; kursplan; gymnasie; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : AbstraktGustafsson Peter (2010)En studie i hur kursplanen används av lärare i gymnasieskolan (The syllabus – how is it used by teachers?).Skolutveckling och ledarskap, SÄLIII:3 Lärarutbildningen, Malmö Högskola. LÄS MER