Sökning: "inferenser"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade ordet inferenser.

  1. 1. "Man gör så mycket som man kanske inte själv förstår." : Språkförståelsefrämjande arbete i tidiga skolår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Hagsköld; Eva von Post; [2020]
    Nyckelord :främjande språkförståelseundervisning; läsförståelsesvårigheter; scaffolding; språkförståelse; The Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Enligt läsmodellen The Simple View of Reading (L = A x S) är både avkodning och språkförståelse avgörande för en god läsförståelse. Elever med svag språkförståelse upptäcks sällan före mellanstadiet, då textinnehållet i de lägre skolåren inte ställer så höga krav på elevernas förståelse av skrivet språk. LÄS MER

  2. 2. Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Tina Klavborn; [2019-03-11]
    Nyckelord :Lässtrategier; inferenser; Nationella provet i svenska; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntaskunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3.Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgåttfrån en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer påprovet. LÄS MER

  3. 3. Kan intensivträning med reciproka textsamtal leda till bättre läsförståelse och läsintresse? : En jämförande studie mellan träning i mindre grupp och ordinarie helklassundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Annika Pettersson; Annika Åström; [2019]
    Nyckelord :interventioner; lässtrategier; avkodning; ordförråd; inferenser; förförståelse;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study was to investigate whether intensive training with reciprocal teaching in a smaller group in grade 3 can lead to improved reading comprehension and reading interest for children with reading impairment. A comparison was made between the intervention in a smaller group and regular class-room instruction. LÄS MER

  4. 4. Att göra inferenser : Faktorer och undervisningsmetoder som påverkar inferensförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lovisa Sällberg; Rebecca Hugoh; [2019]
    Nyckelord :inferenser; textbaserade och modellbaserade inferenser; år F-3;

    Sammanfattning : I dagens kommunikationssamhälle är det nödvändigt att kunna förstå texter för att ta del av samhällets information. Läsförståelse är därmed en grundläggande förutsättning för att klara sig i samhället. LÄS MER

  5. 5. Inkludering, hur, varför och för vem? : En kunskapsöversikt om hur inkludering kan främja elevers läsförståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Danielsson; Filippa Lima; [2019]
    Nyckelord :Inkludering; läsförståelse; läsförståelsestrategier; undervisning;

    Sammanfattning : Tack vare Salamancadeklarationen har begreppet inkludering fått stort genomslag i världen. Inkludering är idag ett centralt begrepp och inte minst i skolan. Syftet med översikten var att undersöka vad som kännetecknar forskning om inkluderande arbetssätt i läsförståelse. LÄS MER