Sökning: "inferenser"
Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade ordet inferenser.
16. Att läsa mellan raderna tillsamman. : en studie av inferenser i två modeller för textsamtal
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Textsamtal är ett vedertaget sätt att bearbeta gemensam läsning av litteratur såväl i skolans undervisning som på lärarutbildningar. Aidan Chambers och Judith Langer är två framstående förespråkare för textsamtal som fått stort inflytande i Sverige. LÄS MER
17. "De är inte längre trögtänkta bönder" : En studie av pragmatiska betydelser i texter från populärvetenskapen och Nationalencyklopedin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna undersökning analyserar mängden inferenser i texter från populärvetenskap och uppslagsverk. Inferenser har därför sammanställts från fyra artiklar, vilka berör de två ämnena Alexander den store och Slaget vid Kursk. LÄS MER
18. Texten ska inte behöva stå på egna ben : Lärares, speciallärares och specialpedagogers arbete med elever som har läsförståelsesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I den svenska läroplanen för grundskolan står det att skolan ska arbeta med strategier i läsförståelse. Samtidigt visar forskning att fokus i Sverige har legat på att arbeta med elever som har avkodningssvårigheter. Detta innebär att det finns ett behov av att se hur arbetet med läsförståelse ser ut i den svenska skolan. LÄS MER
19. Sjuåriga elevers uppfattningar om läsförståelsestrategier : En kvalitativ studie om läsförståelse via lärarens högläsning i årskurs 1
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Att lära sig läsa och förstå texters budskap är en komplex process. Vid läsforskning, bådenationellt och internationellt, är läsförståelsestrategier och textsamtal väl dokumenterade ilitterära texter med äldre elever. I denna studie stod emellertid de yngre elevernasfaktatextsamtal ur ett sociokulturellt perspektiv i fokus. LÄS MER
20. Vad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgått från en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer på provet. LÄS MER