Sökning: "influencers"

Visar resultat 1 - 5 av 236 uppsatser innehållade ordet influencers.

  1. 1. INFLUENCERS- VÄN ELLER FIENDE? - En kvalitativ intervjustudie om hur tonårstjejer uppfattar influencers

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Bergendahl; [2018-09-12]
    Nyckelord :Medialisering; Sociala medier; Identitet; Parasocial interaktion; Social jämförelse; Influencers; Tonåringar; Livsstil; Online Offline;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur tonårstjejer uppfattarinfluencers.Teori: Studiens referensram tar avstamp i Parasociala interaktionsteorin, Social jämförelse-teorinsamt identitetsteorier.Metod: En kvalitativ metod innehållande tre stycken semistrukturerade parintervjuer. LÄS MER

  2. 2. VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Molly Bergvall; Linnea Hjärn; Olivia Pernefors; [2018-09-12]
    Nyckelord :Youtube; youtubers; influencers; unga; påverkan; identitet; attityder; värderingar.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencerspå Youtube.Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning omopinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet ochidentifikation samt tredjepersonseffekten. LÄS MER

  3. 3. Journalistikens gränser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Anna Palmgren; Clara Fritzon; [2018-09-07]
    Nyckelord :Magazine industry; journalism; influencers; social media; beyond journalism; standards; ethics; ideals; borders; gray area;

    Sammanfattning : Purpose: The main purpose of this study is to examine what attitude journalists have to influencersand whether journalists witness that there is a border between journalists and influencers. Also howjournalists define the most important ideals, what standards they believe exists in their areas andwhat ethical decisions journalists take in their daily work. LÄS MER

  4. 4. En bild säger mer än 2200 tecken - En kvalitativ tolkande receptionsstudie över hur en tilltänkt publik uppfattar Instagraminlägg som blivit anmälda för felaktig reklam

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Graf; Sanna Siljander; [2018-09-07]
    Nyckelord :Influencer; Instagram; collaboration; marketing; ad; focus group; reception theory; Stuart Hall; encoding decoding; parasocial interaction; Reklamombudsmannen; Konsumentombudsmannen.;

    Sammanfattning : Purpose: Our purpose is to find out how an audience perceives Instagram posts from influencers that have been reported for improper advertising.Method: A qualitative research receptions study.Procedure: A focus group interview that was transcribed and analyzed with mainly Stuart Hall’s Encoding/decoding model. LÄS MER

  5. 5. Who you are: the result of influencers’ instagramming –a qualitative study of how consumers’ offline identity is influenced by influencers on Instagram

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Vendela Fridell; Frida Mandelin; [2018-07-03]
    Nyckelord :Identity; Influencer; Instagram; Consumption;

    Sammanfattning : MSc in Marketing and Consumption.... LÄS MER