Sökning: "influencers"

Visar resultat 1 - 5 av 410 uppsatser innehållade ordet influencers.

  1. 1. Fit med sociala medier - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors syn på sociala medier i relation till träning och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Medeleine Fransson Stöök; [2020-02-13]
    Nyckelord :Träning; hälsa; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur unga kvinnor som tränar använder sociala medier, samt hur användningen påverkar deras tränings- och hälsouppfattningar.Teori: Digital deltagarkultur, tvåstegshypotesen, cultural studiesMetod: Kvalitativ intervjustudie10 kvalitativa intervjuerResultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att användningen av sociala medier i relation till träning och hälsa har både positiva och negativa konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. It’s a man’s world - En kvalitativ semiotisk studie om identitetsskapande och maskulinitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Morberg; Josefine Sandqvist; [2020-02-13]
    Nyckelord :Maskulinitet; Sociala medier; Genus; Instagram; Identitet; Influencers; Hegemoni;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte ämnar att skapa en djupare förståelse för hur maskulinitet konstrueras samt reproduceras.Teori: Vår referensram utgår ifrån Connells Hegemoniska maskulinitet, Hirdmans Genusteori, Socialisation, Social Identitet, Maskulin homosocialitetMetod: En kvalitativ semiotisk bildanalys innehållande sju kända svenska profilers Instagramkonton. LÄS MER

  3. 3. Samma "gamla" könsnormer?  - En multimodal kritisk diskursanalys om könskonstruktion på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Cederback; Maria-Victoria Kennerberg; [2020]
    Nyckelord :Social media influencers; women; femininity; gender structures; gender norms; narcissism; Instagram; commercial; social media;

    Sammanfattning : A general idea about the internet is that the online world could be more individual and free from gender standards. But previous studies have shown that the online world is more gendered than the physical world. The purpose of this study is to examine which ideas about gender occur on Instagram from a critical perspective. LÄS MER

  4. 4. Anledningar till att individer följer influencers - En studie utifrån ett marknadsföringspsykologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Magnusson; Johanna Marcusson; Hanna Hultemark; [2020]
    Nyckelord :Influencers; Sociala Bevis; Status; Personlighet; Självkänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Anledningar till att individer följer influencers - en studie utifrån ett marknadsföringspsykologiskt perspektiv. Seminariedatum: 2020-01-16 Kursnamn: FEKH29 - Examensarbete i Marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Hultemark, Johanna Marcusson & Amanda Magnusson Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Influencers, Sociala bevis, Status, Personlighet, Självkänsla Syfte: Syftet är att undersöka vilka av följande faktorer som påverkar att individer följer influencers; Sociala Bevis, Principen om knapphet, Status, En influencers personlighet. LÄS MER

  5. 5. Influencers användning av sociala plattformar : En netnografisk studie om hur influencers använder Instagram för att påverka sina följare.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik; Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Ronja Andegras; Näslund Amelie; [2020]
    Nyckelord :Instagram; influencer usage; user experience; source credibility model; netnography;

    Sammanfattning : The study examines influencers usage of the social media platform Instagram and how their usage can affect the receiver of their content. The purpose of this study is therefore to observe how influencers are using the platform in order to influence their followers. LÄS MER