Sökning: "influensers"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet influensers.

  1. 1. Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Amanda Johansson; [2022-05-20]
    Nyckelord :Sociala medier; träning; hälsa; kost; livsstil;

    Sammanfattning : I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. LÄS MER

  2. 2. Sharenting – används barn som ekonomiska aktörer i sina vårdnadshavares influenserverksamheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Caroline Ohlsson; [2022]
    Nyckelord :Influenser; Influencer; influerare; sharenting; ekonomiska aktörer; barnets bästa; ekonomiska intressen; The coogan law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sharenting är ett relativt nytt fenomen som fått stor medial uppmärksamhet de senaste åren. Vårdnadshavare i form av privatpersoner och influensers tenderar att obetänksamt dela bilder och information om sina barn på nätet utan att tänka på vilka konsekvenser delandet kan leda till. LÄS MER

  3. 3. Marlboro-mannen då, influensers idag : En kvantitativ undersökning gällande 16–17 åringars exponering av nikotinsnus via Sociala Medier i Gävle stad

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Brodin; William Herrlin Viklund; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : According to a survey conducted by Novus Group International 2020, 37% of youngpeople stated that appealing tastes were a reason to try nicotine pouches. In the samesurvey, a third also stated that a contributing factor to them choosing to test the productsis because they appear in film, television and social media. LÄS MER

  4. 4. "Man vill framstå som något man kanske egentligen inte är" : En kvalitativ intervjustudie om den roll sociala medier spelar i sex unga kvinnors inställning till ideal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Felicia Pålsson; Michelle Hammensjö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur idealhets uppfattas samt hur den kan ha en eventuell påverkan på sex unga kvinnors självbild. Studien kommer besvara följande fyra forskningsfrågor utifrån en kvalitativ intervjumetod kombinerat med en fokusgruppmetod; (1) Hur upplever sex unga kvinnor att idealhets sprids online respektive offline? (2) Kan ideal ses som en nödvändighet i kvinnornas identitetsskapande, och på vilka sätt? (3) Finns det något gemensamt ideal hos kvinnorna och vart sprids detta främst? (4) Vilka eventuella konsekvenser anser kvinnorna kan vara ett resultat av idealhets? Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av Goffmans dramaturgiska perspektiv, social comparison theory och self- discrepancy theory. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ bildanalys av influencer varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sandra Babana; Vanessa Johansson Simic; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ; mångfald; bildanalys; semiotik; sexistisk; livsstil; exkluderande; media och kommunikation; marknadsföring; hälsa; ideal; reklamkampanjer; lansering; SMI; influencer; sociala medier; influencer marketing; social branding;

    Sammanfattning : Studiens mål och syfte handlar om att vi vill öka kunskap och förståelse kring hur varumärkena CAIA och Rebecca Stella Beauty väljer att marknadsföra olika produkter på i olika lanseringskampanjer. I koppling till mångfaldsperspektivet. LÄS MER