Sökning: "inflytande och makt."
Visar resultat 1 - 5 av 457 uppsatser innehållade orden inflytande och makt..
1. Prinsessklänningar och riddarborgar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER
2. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER
3. Supreme Courts legitimitet i en demokrati
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Supreme Courts roll i den amerikanska demokratin legitimeras. Metoden som används är en kvalitativ fallstudie, där materialet analyseras med hjälp av en kvalitativ textanalys. Materialet består av litteratur om Supreme Court, skrivna av konservativa och liberala amerikanska professorer i juridik. LÄS MER
4. Normer och lärande. : En studie av dynamiken mellan normer och medarbetares lärande på arbetsplatsen.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of this study is to increase understanding of the relationship between norms and employee learning in the workplace. The study is aimed at employees' work experiences from different perspectives, such as collaboration, communication, organization of work, and room for action, and thereby highlights the dynamics between norms and employee learning in the workplace. LÄS MER
5. Pedagogers mening med ”samlingen” i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers mening med samlingen och hur deras utformningar av samlingarna skapar förutsättningar för barns inflytande och delaktighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I förskolan finns en nedärvd tradition som kallas samling, dessa kan se olika ut och utföras med skilda syften. Samlingen ifrågasattes under 1970 – talet på grund av att samlingens struktur och innehåll var hämmande för barns utveckling och lärande. LÄS MER