Sökning: "informal learning"

Visar resultat 6 - 10 av 360 uppsatser innehållade orden informal learning.

  1. 6. Upskilling the Workforce in the Context of Digital Transformation - Managers’ Perspectives on the Learning Process

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Emma Abrahamsson; Beatrice Dicksson; [2023-06-29]
    Nyckelord :Upskilling; Learning; Managers; Digital Transformation; Human Resource Development;

    Sammanfattning : The concept of upskilling is argued to be essential for organizations in the digital age since it allows them to remain competitive by providing their workforce with the necessary skills to adjust to new technologies and ways of working. However, previous research has primarily focused on what skills to achieve but studies on how to adapt and train the workforce in the context of digital transformation is still limited. LÄS MER

  2. 7. Work-Life balance och distansarbete : En kvalitativ studie om upplevelser av Work-Life balance vid distansarbete bland kontorsanställda kommunmedarbetare

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Louise Myhrberg; [2023]
    Nyckelord :Work-Life balance; Remote work; Telework; Flexible work; Work-Life balance; distansarbete; flexibelt arbete;

    Sammanfattning : Remote work has significantly grown in recent decades, facilitated by technological advancements that allow work outside the employer's premises. This shift has blurred the boundaries between work and personal life, giving rise to questions regarding Work-Life balance in remote work. LÄS MER

  3. 8. Gånger lika med produkt – det är frågan : En studie om lärares användande av det informella vardagsspråket och det formella matematikspråket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Evelina Ahlqvist; Paulina Henriksson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics language; everyday language; informal; formal; language use; concepts; support; Matematikspråk; vardagsspråk; informell; formell; språkbruk; begrepp; stöttning;

    Sammanfattning : This study was based on our common interest in teachers’ use of language in algebra teaching. The purpose of the study is to investigate the teachers’ use of concepts in algebra teaching and to gain in-depth knowledge of how the teachers use formal mathematical language and informal everyday language. LÄS MER

  4. 9. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  5. 10. Det heter addera inte plussa! : En kvalitativ studie om lärarens användning av formellt och informelltmatematiskt språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ghada Behnan; [2023]
    Nyckelord :Matematiska språk; vardagsspråk och ämnesspråk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : This thesis was based on two research questions, with the purpose of examining how teachers use formal and informal mathematical language in their teaching. The theory used in my starting points is the sociocultural perspective, considering that knowledge and learning take place in some form of the proximal development zone. LÄS MER