Sökning: "informatik spel"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden informatik spel.

  1. 1. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  2. 2. Döm mig efter mitt utseende : En studie om tolkningar av karaktärsdesign i spel

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Linn Grankull; Andrea Zapata; Angelica Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; spelkaraktärer;

    Sammanfattning : You might have heard that one is not supposed to judge others based on appearance. This study does the opposite, in order to examine how players interpret video game characters based on only their character design. LÄS MER

  3. 3. Är roligt alltid bättre? : En kvalitativ studie om gamifications påverkan på inlärning av informationssäkerhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Malin Toll; Tilde Klermyr; [2022]
    Nyckelord :Hotspot; gamification; IT-security; learning; SOLO-taxonomy; quasi-experiment; semi-structured interviews; Hotspot; gamification; informationssäkerhet; upplärning; SOLO-taxonomi; kvasiexperiment; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Idag bearbetas, hanteras och lagras mer information än någonsin tidigare digitalt via IT. Detta medför ökade krav på IT-säkerhet. Ett vanligt problem inom IT-säkerhet är den mänskliga faktorn. För ett företag är det därför av stor vikt att utbilda sina anställda inom IT-säkerhet. LÄS MER

  4. 4. Spelansvarsverktygens effekt : En kvalitativ kartläggning av faktorer som påverkar spelansvarsverktygens effekt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Leonard Broström; Kasper Thorslund; [2022]
    Nyckelord :behavior tracking tools; high-risk gamblers; gambling problem; limit setting; self-exclusion; self-test; högriskspelare; omsorgsplikt; självuteslutning; självtest; spelansvarsverktyg; spelgränser; spel på internet;

    Sammanfattning : With the advent of the internet, the opportunity to gamble for money is no longer limited by opening hours or that gambling is only available in specific places, which has meant that more and more people have developed an unhealthy relationship with gambling. Having an unhealthy relationship with gambling can have several negative consequences. LÄS MER

  5. 5. MonoGenjin : En praktisk undersökning av 2D spelmotors- och spelutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Viktor Källberg; Tobias Källman Andersson; [2022]
    Nyckelord :Game engine; game development; Research through Design; RtD; autoethnography; collaborative autoethnography; CAE; hednoic-motivation system; HMS; Hedonic-motivation system adoption model; HMSAM; information systems; IS; Spelmotor; spelutveckling; forskning genom design; Research through Design; RtD; autoetnografi; kollaborativ autoetnografi; Collaborative Autoethnography; CAE; hedonic-motivation system; HMS; Hedonic-motivation system adoption model; HMSAM; informationssystem; IS;

    Sammanfattning : Spelindustrin är gigantisk och kontinuerligt växande, där detta inkluderar spelutveckling samt spelande av spel. Detta medför att en betydande mängd akademiker i sina yrkesliv kommer att beröra ämnesområdet spelutveckling. LÄS MER