Sökning: "informatik undervisningen"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden informatik undervisningen.
1. Distansundervisning och digitala hjälpmedel: En studie om hur påtvingad distansundervisning påverkat lärares användning av digitala hjälpmedel
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Efter coronapandemins utbrott under våren 2020 tvingades skolor världen över att övergå till distansundervisning, vilket i sin tur innebar att lärare var tvungna att förlita sig på digitala hjälpmedel för att bedriva undervisning. Detta är en studie om hur påtvingad distansundervisning har påverkat lärares användning av digitala hjälpmedel i undervisningen. LÄS MER
2. Utmaningar och möjligheter med att digitalisera den svenska skolan : Digitaliseringsledares perspektiv på arbetet med den nationella digitaliseringsstrategin
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Sveriges regering presenterade 2017 en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet, där målet är att Sverige ska bli det främsta landet i världen att nyttja digitaliseringens möjligheter. Tillgången till pedagogiskt samt tekniskt stöd har visat sig variera kraftigt och det finns fortfarande en osäkerhet kring den digitala kompetensen och hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. LÄS MER
3. Tvingad implementering av digital undervisning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Abstrakt Hur påverkas inlärningen av en tvingad implementering av digital utbildning? Studien handlar om att undersöka hur förutsättningar påverkas för att uppnå hög kvalitet i undervisningen av en tvingad implementation av digital undervisning ur studenternas och lärarnas synvinkel. Syftet med denna studie är att undersöka situationen vid en tvingad implementering på Malmö universitet. LÄS MER
4. E-lärande som system
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Vår avsikt med denna undersökning är att presentera eventuella utmaningar med e-lärandesystem och hur dessa utmaningar kan bemötas. E-lärande är ett kraftfullt redskap för att förmedla information och kunskap till studenter. LÄS MER
5. Adekvat digital kompetens - hjälpt eller stjälpt av mobiltelefonen?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Mobiltelefonen är viktig på individ- och systemnivå men mobiltelefonens roll i skolans värld är inte lika självklar enligt samhällsdebatten och svensk politik. Digitalisering genomsyrar däremot både samhället och skolan vilket visar sig i olika digitaliseringsstrategier med digital kompetens som en gemensam nämnare. LÄS MER