Sökning: "informationskompetens"

Visar resultat 16 - 20 av 125 uppsatser innehållade ordet informationskompetens.

  1. 16. Undervisning i informationssökning – Vad, hur och varför? : En kvalitativ och didaktisk studie av Uppsala universitetsbiblioteks undervisning i informationssökning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Nils Rosén; [2020]
    Nyckelord :Didactics; Library didactics; The three didactic questions; Teaching; Information retrieval; Information literacy; University libraries; Didaktik; biblioteksdidaktik; de tre didaktiska frågorna; undervisning; informationssökning; informationskompetens; universitetsbibliotek; högskolebibliotek;

    Sammanfattning : The thesis aim is to get an understanding of how Uppsala University Library teaches about information searching and with this gain an insight on positive and working aspects in the teaching and how it can be developed for the better. To achieve these aims, three didactic questions were used as an overall theme and as a base for the research questions. LÄS MER

  2. 17. Goda språkstrategier i samhällskunskap på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simaa Haidar; Anders Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Elevens motivation; empowerment; gymnasium; högstadiet; läslyftet; lässtrategier; media och informationskompetens; samhällskunskap; språklig förmåga; språkstrategier; språkutveckling; svenskämnet; transspråk;

    Sammanfattning : Att kombinera svenskämnet med samhällskunskap kan bli en framgångsrik undervisningsmetod, visar den samlade språkstrategiska forskningen. Ämnesövergripande undervisning har flera fördelar för läraren. Elevens förmåga, behov av stöttning och kunskapsmål, kan bedömas utifrån fler perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Institutionella repositorier, Open Access och doktoranderna som banar vägen : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Beate Granström; [2020]
    Nyckelord :Institutionella repositorier IR ; Open Access OA ; Digitala Vetenskapliga Arkivet DiVA ; parallellpublicering; självarkivering; semi-strukturerade intervjuer; doktorander; informationskompetens;

    Sammanfattning : Motivation is low for publishing and self-archiving in institutional repositories according to previous research, which is an issue since the repository’s full potential cannot be reached if it is void of materials. Doctoral students are the future of academia and ought to be given tools and information to be able to make informed decisions about where and how to publish. LÄS MER

  4. 19. Det demokratiska skolbiblioteket en intervjustudie om hur skolbibliotekarier tolkar sitt demokratiarbete. : en intervjustudie om hur skolbibliotekarier tolkar sitt demokratiarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Caroline Gabrielsson; Johanna Korhonen; [2020]
    Nyckelord :Skolbibliotekarier; skolbibliotek; demokrati; informationskompetens; deliberativ demokrati; semistrukturerade intervjuer; upplyst förståelse;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine school librarians approach towards the democratic role of school libraries. Semi-structured interviews with five high school librarians’ were conducted to illuminate how school librarians work to fulfill this role and further examine any differences in their approach. LÄS MER

  5. 20. Sjukhusbibliotekets betydelse för sjuksköterskors informationskompetens : En kvalitativ studie ur ett bibliotekarie- och sjuksköterskeperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terece Palm Dackeskog; [2019]
    Nyckelord :sjukhusbibliotek; informationskompetens; sjuksköterska; sjukhusbibliotekarie; informationssökning; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to examine the importance of the hospital library for nurses´ information literacy. The hospital library can play a key role for nurses interested in evidence-based approaches to their work. LÄS MER