Sökning: "informationssamhälle kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden informationssamhälle kommunikation.

  1. 1. Kunskaper, utmaningar och anpassningar- En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Ericson Hallström; Jeanette Morän; [2018]
    Nyckelord :Anpassningar; Generell språkstörning; Kommunikation; Lärande; Relationer; Samarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ericson Hallström Annika & Morän Jeanette (2018). Kunskaper, utmaningar och anpassningar – En studie om generell språkstörning ur ett elev-, lärar- och specialpedagogperspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Studie av positionerings- och kommunikationsteknologier i ett IoT-samhälle under utveckling : LPWAN och Wi-Fi som komplement till GSM och GPS

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Elektronik

    Författare :Sjögren Jens; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens informationssamhälle är begrepp som smarta städer och IoT (Internet of Things) heta ämnen. Alla möjliga apparater ska vara uppkopplade på nätet och dessa ska prata och kommunicera med varandra. LÄS MER

  3. 3. KOMMUNIKATION, MEDIER OCH ÖVERVIKTIGA BARN Ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv på övervikt och fetma hos barn i Västra Götalandsregionen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Annie Croona; [2017-03-23]
    Nyckelord :Nyckelord: Hälsokommunikation; Barnfetma; Digitalisering; Medievanor; Informationssamhälle; Folkhälsa; Västra Götalandsregionen;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: Kandidatuppsats, 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 59 exkl. försättsblad och bilagor Antal ord: 18904 Nyckelord: Hälsokommunikation, Barnfetma, Digitalisering, Medievanor, Informationssamhälle, Folkhälsa, Västra Götalandsregionen, Syfte: Syftet med undersökningen är att studera hur föräldrar och barn inom Västra Götalandsregionen uppfattar och förhåller sig till kommunikation kring övervikt/fetma hos barn, och att placera målgruppens medieanvändning och digitala livsstil i en (o)hälsokontext. LÄS MER

  4. 4. "Vi måste bygga upp strategier för eleverna för att undvika att de känner sig misslyckade" : -En fallstudie om pedagogiskt arbete som används för att främja språk-, skriv -och läslärande hos elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Juliana Samuelsson; Annika Gill; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; proximal utvecklingszon; samspel; scaffoldings; språk-; skriv- och läsutveckling; språkstörning; synligt lärande;

    Sammanfattning : Eftersom dagens informationssamhälle ställer stora krav på språkliga färdigheter, framförallt läsning och skrivning, vill vi med denna studie bidra med kunskap om språkstörning, hur svårigheterna yttrar sig i språk-, skriv- och läsutvecklingen samt hur hinder kan undanröjas genom att som pedagog vara medveten om vilka främjande strategier som finns. Syftet med denna studie är att få fördjupad förståelse av pedagogiskt arbete som används för att främja språk-, skriv- och läslärande hos elever med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Samspel och kommunikation i Grundsärskolan : - en kvalitativ studie om att utveckla elevernas förmågor att lära i samspel och kommunicera med andra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Eriksson; Åsa Damberg; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; lärmiljö; strategier; samspel; kommunikation; sociokulturellt-perspektiv;

    Sammanfattning : Färdigheter som samspel och kommunikation är viktiga förmågor att utveckla i dagens informationssamhälle och är förutsättning för att bli delaktig i samhället visar forskning.   Dessa förmågor belyses även i skolans styrdokument och trots detta visar forskning att många grundsärskolor inte formar sin undervisning så att eleverna utvecklar de förmågor som läroplanen uttrycker. LÄS MER