Sökning: "informationstjänst"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet informationstjänst.

  1. 1. ”Ställa vem som helst i disken” : En praktikteoretisk studie av Informationstjänst på Uppsala universitetsbibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Nicklas Högås; [2021]
    Nyckelord :Libraries; Organizational sociology; Knowledge management; Core competencies; Practice theory; Bibliotek; organisationsteori; kunskapshantering; kompetens; praktikteori;

    Sammanfattning : Introduction: This thesis examines skills and competencies among librarians staffing the service points (reference desks) at Uppsala university library. It analyzes and compares different ways to achieve knowledge and skills, such as education and experience. LÄS MER

  2. 2. Försvarsmakt med dagordningsmakt?

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Niklas Niemi; [2014]
    Nyckelord :Massmedia; dagordningsteori; informationstjänst;

    Sammanfattning : ”Vi kan försvara oss mot ett angrepp mot ett begränsat mål. Vi talar om ungefär en vecka på egen hand.” Överbefälhavarens uttalande 31 december 2012 i intervjun med Svenska Dagbladet blev en stor nyhet, kanske den största inom försvarsområdet på senare år. LÄS MER

  3. 3. Virtuella möten – Hur kan SUMO-verktyget användas för utvärdering av implementering?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Björn Olsson; Mika Sörvik; [2008]
    Nyckelord :utvärdering; framgångsfaktorer; attityder; implementering; beteende; Virtuella möten; Informatics; systems theory; Informatik; systemteori; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Det finns drivkrafter för införande av virtuella möten i organisationer både i form av miljöaspekter och ekonomiska incitament. En omfattande förändring av mötesformer sker dock inte av sig själv. LÄS MER

  4. 4. Affärsnyttan i e-tjänster

    Magister-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Tomas Karlsson; [2008]
    Nyckelord :E-tjänster; affärsnytta; klassificering; riktlinjer;

    Sammanfattning : E-tjänster har enligt litteraturen ett flertal olika definitioner och i denna rapport ses e-tjänster som teknikfrämjande och utifrån detta uppkommer två perspektiv att se på e-tjänster: som en informationstjänst och som en självbetjäningstjänst Affärsnyttorna med e-tjänster kan t.ex. LÄS MER

  5. 5. Materialbibliotek - vad är det?

    Magister-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Berggren; [2006]
    Nyckelord :materialbibliotek; information management; materials libraries; specialbibliotek; design; konst; arkitektur; biblioteksbegreppet; dokumentbegreppet; material; innovation; informationssamhället; Peter Brophy;

    Sammanfattning : Undersökningen vilar på två huvudfrågor: Vad är ett materialbibliotek, och varför uppstår de i så stor utsträckning idag? Frågorna besvaras genom samtal med ansvariga på materialbibliotek, främst kommersiella, i Europa och USA och redovisas i en historisk och kronologisk översikt över det senaste decenniet, en tematisk beskrivning av verksamheten samt en diskussion kring materialbiblioteket utifrån begreppen dokument och bibliotek där en allmän biblioteksmodell appliceras på materialbibliotekens verksamhet. Slutligen föreslås en definition av begreppet materialbibliotek. LÄS MER