Sökning: "informell inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden informell inlärning.

  1. 1. Informell inlärning inom ämnet engelska : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Jansson; Blerina Maliqi; [2022]
    Nyckelord :informell inlärning; engelska; extramural engelska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Engelskan har en central roll inom många domäner i dagens samhälle och som ett resultat av digitaliseringens framgång under början på 2000-talet möter vi engelskan dagligen. Digitaliseringen har även bidragit till att barn och ungdomar möter stora mängder engelska på sin fritid, bland annat genom musik, datorspel och sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Den informella inlärningens roll i engelskundervisningen : Ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Jansson; Blerina Maliqi; [2022]
    Nyckelord :informell inlärning; engelska; undervisning; mellanstadiet; extramural engelska; lärare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att kvalitativt undersöka lärares uppfattningar om informell inlärning i ämnet engelska. Syftet med studien är att undersöka hur mellanstadielärare uppfattar fenomenet informell inlärning i relation till sin undervisning i ämnet engelska, hur de tar vara på elevers informella inlärning samt hur informell inlärning av engelska kan implementeras i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. SIMULATING A SYSTEM : Using video games as tools to promote self-directed learning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Per Hallros; Niklas Pålsson; [2021]
    Nyckelord :Computer games; game design; procedural rhetoric; self-directed learning; prototyping; simulation.;

    Sammanfattning : As a response to finding innovative ways of using games as tools for learning we explore the design process of creating a game system meant to promote self-directed learning. This thesis explores what design pillars a game system needs to follow when making a game that is meant to promote self-directed learning through reflection on cause and effect relations. LÄS MER

  4. 4. ”Det är svårt att skaffa en svensk vän i Sverige” – en studie av lärares och elevers föreställningar om betydelsen av interaktion utanför klassrummet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Charlotte Ågren; [2019-04-09]
    Nyckelord :språkinlärning; informell inlärning; interaktion; lärarkognition; elevkognition;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur lärare och elever ser på betydelsen av att tala svenska utanför klassrummet. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Data samlades in med hjälp av frågeformulär och intervjuer med lärare och elever. LÄS MER

  5. 5. Vuxna inlärares användning av löst sammansatta partikelverb

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Searle; [2015-07-06]
    Nyckelord :partikelverb; ordförråd; svenska som främmande språk svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker partikelverb i skriftlig produktion av 42 vuxna inlärare med svenska som andraspråk på avancerad nivå. Inlärarna med 23 olika modersmål studerade kursen Svenska som främmande språk – behörighetsgivande kurs vid Göteborgs universitet och producerade då 42 inträdesuppsatser och lika många slutprovsuppsatser. LÄS MER