Sökning: "informell och formell konflikt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden informell och formell konflikt.

  1. 1. Självhjälpsgruppen–en undersökande studie om dess process och struktur.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Pernilla Bäck; [2011-02-04]
    Nyckelord :Självhjälpsgrupper; grupprocesser; gruppstrukturer;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att söka kunskap om självhjälpsgrupper samt öka förståelsen för den process som sker i dessa grupper. För att försöka uppfylla detta syfte har undersökningen följande frågeställningar: Vad är en självhjälpsgrupp? Vad händer i en självhjälpsgrupp? Vad skiljer självhjälpsgrupper från andra grupper? Undersökningen utgår från en kvalitativ metod där jag intervjuar sex gruppdeltagare från självhjälpsgrupper. LÄS MER

  2. 2. En definition av en yrkesroll – en kvantitativ studie av LSS-/funktionshinderhandläggarna i Göteborg

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Carina Eklund; Jenny Karlsson Kallas; [2008-01-09]
    Nyckelord :LSS- funktionshinderhandläggare; Yrkesroll; Gränser; Ansvarsområde; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur yrkesrollen ser ut för LSS-/funktions¬hinder¬hand¬läggare i Göteborg. Vi har även tittat närmare på relationen till den egna organisationen samt relationen till andra yrkesgrupper. LÄS MER

  3. 3. Skoldemokratins motsättningar ur deliberativa perspektiv : en studie baserad på intervjuer av sju rektorer för gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för svenska, retorik och journalistik

    Författare :Christel Tunebing; [2007]
    Nyckelord :deliberativ demokrati; styrdokument; gymnasiet; rektorer; lärare; elevinflytande; intervjuer; retorik; politik; pedagogik; hermeneutik; formell; informell; individ; kollektiv; makt; pragmatik; etik; konflikt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till den här studien är dels att min tidigare studie (Tunebing, 2006) tyder på att det förekommer deliberativa brister under utövande av klassråd i gymnasiet, och dels på att styrdokumenten (Lpo- och Lpf-94) från 1990-talet och framåt till år 2007 starkare betonar vikten av den inre demokratin i skolan. Av styrdokumenten framgår det att skolan ska arbeta med att införa elevinflytande. LÄS MER