Sökning: "informell och formell matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden informell och formell matematik.

  1. 1. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Speciallärarens komplexa verktygslåda : En intervjustudie med nio speciallärare i matematik om identifiering, insatser och utvärdering beträffande stöd i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Karlsson; Ingrid Posserud Ek; [2019]
    Nyckelord :speciallärarperspektiv; intervjustudie; stödbehov; matematik;

    Sammanfattning : Speciallärare med inriktning matematikutveckling har identifierats som en viktig person för alla elevers lärande i matematik, men lite har forskats på hur identifiering, insatser och utvärdering förstås av specialläraren. Syftet med studien är att studera uppfattningar som speciallärare med inriktning matematikutveckling ger uttryck för beträffande forskningsfrågor gällande matematik. LÄS MER

  3. 3. Glosor i matte? : En kvalitativ studie om fem lärares användning av formellt/informellt matematikspråk samt om deras uppfattning om dessa två begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Karin Loite; [2017]
    Nyckelord :formell; informell; vardaglig; matematikspråk; begrepp;

    Sammanfattning : Språket i matematiken är speciellt på många sätt – det är abstrakt, precist och kan innehålla ord som även finns i det språket vi använder i vardagen. Också ord och begrepp som räknas som rent matematiska kan vara mer eller mindre korrekta beroende på sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Hur matematikboken kan kompletteras för att främjanyanlända elevers matematiklärande i åk F-3 : En empirisk undersökning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Helena Bredenfeldt; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; RME; Matematikbok; Undervisning; Lärare; åk 1-3; matematiklärande.;

    Sammanfattning : Detta arbete har försökt svara på hur lärare kan komplettera matematikboken för att främja nyanlända elevers matematiklärande i årskurs 1-3. För att kunna svara på denna fråga har undervisning som främjar nyanländas matematiklärande belysts och sedan stöttats upp av RME. LÄS MER

  5. 5. Räkna med sammanhanget : En studie om kontextens betydelse för flerspråkiga elevers möte med textuppgifter i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lisa Bergholm; [2016]
    Nyckelord :Etnomatematik; flerspråkighet; informell och formell matematik; kulturella erfarenheter; matematik; textuppgifters kontext.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få ökad kunskap om hur flerspråkiga elever påverkas av textuppgifter med en kontext anknuten till svensk kultur och tradition. Forskning poängterar att det finns en risk att flerspråkiga elever på grund av kulturella erfarenheter, tappar intresse och motivation för att lösa vissa matematiska textuppgifter. LÄS MER