Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fritidshemmet- nyckeln i nyanlända elevers inkluderingsprocess : Fritidspedagogers beskrivning av sin och fritidshemmets roll i nyanlända elevers inkluderingsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Dogukan Baran; Eric Winberg; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Inkludering; Fritidshem; Sociokulturellt perspektiv; KASAM; Språkutveckling; Informellt lärande; Kommunikation; Stöttning; Artefakter; Hinder; Språkbarriär;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspedagoger beskriver sin och fritidshemmets roll i de nyanlända elevernas inkluderingsprocess. Studien undersöker även vilka metoder de använder i inkluderingsprocessen, samt vilka hinder de möter. LÄS MER

  2. 2. Lärande och användning av kunskap: : Hur bidrar formell utbildning till utveckling av lärandemiljö?

    Magister-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Alaa El Boustany; [2014]
    Nyckelord :learning environment; downsizing; skills development; innovation; knowledge transfer; EU; ESF; gender; business.; lärandemiljö; nedskärningar; kompetensutveckling; innovation; kunskapsöverföring; EU; ESF; genus; företag.; بيئة التعليم،تقليص حجم الشركة، تنمية المهارات، الابتكار، نقل المعرفة، الاتحاد الأوروبي، كلية العلوم التربوية، الجنس، والأعمال التجارية;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ifall formell utbildning bidrar till utveckling av lärandemiljö. Ett sekundärt syfte med detta arbete är att undersöka ifall innovations möjligheter ökar under befintlig lärandemiljöer. LÄS MER

  3. 3. Våra sånger, danser och sagor har betydelse för lärandet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elise Nilsson; Klara Rosén; [2011]
    Nyckelord :Estetiska läroprocesser; Gambia; muntlig kultur; m;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med undersökningen var att ta reda på vad gambisk hemkultur respektive skolkultur kan lära oss omhur vi kan ta tillvara och arbeta med estetiska läroprocesser i förskola och skola.H uvudfrågaHur och i vilket syfte använder man sig av estetiska uttrycksmedel i formell och informell lärandemiljö ?M etod och materialVi har gjort en kvalitativ undersökning baserad på samtalsintervjuer och observationer på två förskolor, enhögstadieskola, en skola för synskadade och i hemmiljö hos två gambiska familjer. LÄS MER

  4. 4. Hur grundskollärare beskriver samarbete med ett science-center och vad det kan tillföra undervisningen i naturvetenskap

    M1-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Gunnarsson; [2008]
    Nyckelord :informellt lärande; elevers intresse; naturvetenskap; science center;

    Sammanfattning : I denna studie har grundskollärare fått beskriva ett besök med sina elever vid ett science-center. Data är samlade via en enkät. Arbetet syftar till att undersöka på vilka sätt lärare engagerar en sådan informell lärandemiljö i sin undervisning och hur de får besöket att bli en del av arbetet i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Läroplaner och miljöundervisningstraditioner i en informell lärandemiljö ­ en kritisk studie av Universeums skolverksamhet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Christian Sandberg; Patric Fosshammar; [2007]
    Nyckelord :Läroplan; hållbar utveckling; Science Center; kval;

    Sammanfattning : Sammanfatning:Det övergripande syftet med studien var att lyfta fram, analysera, problematisera och kritiskt granska hurUniverseums beskrivningar av sin skolverksamhet kan relateras till, grundskolans och gymnasieskolansstyrdokument med avseende på etik, personligt ställningstagande och kritiskt tänkande. Grunden till studien äratt Universeum själva beskriver sin skolverksamhet som att den är kopplad till läroplanernas mål. LÄS MER