Sökning: "informella begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden informella begrepp.

  1. 1. Informella studiemiljöer i atrium : Integrering och rumslig utformning i universitetsbyggnader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Clara Jonsson Edfast; [2024]
    Nyckelord :informellt lärande; lärandemiljö; studiemiljö; rumsliga kvalitéer; utformning av universitetsmiljöer; atrium;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Inom högskola och universitet har det på senaste tid skett en förändring där nya former av lärandemiljöer har tagit plats och synen på lärande har vidgats. Ett allt större fokus riktas idag till den informella lärandemiljön, studenternas studiemiljö och lärandet som sker på egen hand. LÄS MER

  2. 2. Normer och lärande. : En studie av dynamiken mellan normer och medarbetares lärande på arbetsplatsen.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lindqvist Wenwen; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase understanding of the relationship between norms and employee learning in the workplace. The study is aimed at employees' work experiences from different perspectives, such as collaboration, communication, organization of work, and room for action, and thereby highlights the dynamics between norms and employee learning in the workplace. LÄS MER

  3. 3. ”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna” : Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Persson; Petra Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Barnens funktionsförmåga; Förskola; Lärmiljö; Specialpedagogens uppfattningar; Tillgänglighet.  ;

    Sammanfattning : Johnsson, Petra och Persson, Marie (2024).”Där är liksom inget facit, det är helt beroende på individerna i barngrupperna.” Specialpedagogers uppfattningar kring tillgängliga lärmiljöer i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER

  5. 5. Branschen är rund, men skolan är fyrkantig : En intervjustudie om förusättningar för lärande på yrkesutbildningar med inriktning mot film, tv- och media

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Hultling; [2023]
    Nyckelord :Arbetsplatsbaserat lärande; utbildningsanordnare; informellt lärande; filmindustrin;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur förutsättningar för lärande utformas inom ramen för arbetsplatsbaserat lärande inom film-/tv-mediabranschen. Dessa lärandemiljöer som undersöks från utbildningsanordnares perspektiv representerar olika typer svenska yrkesutbildningar vilka gemensamt har som mål att utbilda filmarbetare. LÄS MER