Sökning: "ingenjörsyrket"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet ingenjörsyrket.
1. Att gå emot könsstereotyper i sitt yrkesval : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Den här uppsatsen är en kvalitativ studie som undersöker vilka faktorer som är hindrande respektive drivande hos personer som väljer ett yrke som går mot könsstereotypen. I studien intervjuas 2 män som valt att utbilda sig till socionomer och 4 kvinnor som valt att utbilda sig till ingenjörer. LÄS MER
2. Värdegrundsarbete i förändring : En kvalitativ studie om hur man attraherar och behåller personal genom framgångsrikt värdegrundsarbete.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Många företag idag erbjuder kunskapsintensiva produkter och tjänster på en global marknad. De företag som lyckas attrahera de bästa talangerna, har enklare att nå ledande positioner där kompetens, innovation och engagemang har stor betydelse. LÄS MER
3. Design- och produktutvecklingsspel för utbildningsändamål
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskapSammanfattning : Syftet med projektet är att utveckla ett utbildande design- och produktutvecklingsspel för att öka elevers och studenters intresse för ämnet. Detta med avsikt att skapa medvetenhet om ingenjörsyrket och motivera fler elever att välja en designingenjörsutbildning. LÄS MER
4. Hur kan unga personer lockas till ingenjörsyrket? - En kvalitativ studie om kompetensbrist inom industrin och hur den kan förstås i relation till unga personers uppfattningar om ingenjörsyrket.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska Skolstegets syfte och strategier för att påverka gymnasieelever vad gäller deras uppfattningar om ingenjörsyrket. Teori: Studien utgår från ett programteoretiskt perspektiv. LÄS MER
5. Employer Branding: Att attrahera, rekrytera och behålla rätt personal – En kvalitativ studie inriktad på HR:s arbete inom ingenjörsföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med vår studie är att öka förståelsen för hur personer inom HR arbetar strategiskt med Employer Branding för att attrahera och säkerställa behovet av ingenjörer samt hur arbetet påverkar organisationens utveckling. Vi har genomfört en kvalitativ studie med hermeneutisk ansats och har intervjuat sammanlagt sju respondenter från tre olika ingenjörsföretag. LÄS MER