Sökning: "inköp och produktutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden inköp och produktutveckling.

  1. 16. Konkurrensfördelar - Genom inköpsstrategiska val

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Hanna Widmark; [2007-06-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I takt med ökad globalisering och en större press på att minska kostnader så blir företagens inköpsfunktion en allt mer viktig konkurrensfaktor. När inköp går från att vara en administrativ funktion till att få en alltmer strategisk roll så ökar betydelsen av att värdera hur denna funktion bidrar till företagets resultat och konkurrensförmåga. LÄS MER

  2. 17. Förändringar inom materialförsörjning till följd av globala inköp : En fallstudie på ABB Robotics, Västerås

    Magister-uppsats, Institutionen för innovation, design och produktutveckling

    Författare :Anna Granlund; Christian Hallin; [2007]
    Nyckelord :globala inköp; leverantörsbyte; materialförsörjning; säkerhetslager;

    Sammanfattning : Dagens hårda konkurrenssituation har lett till att många svenska företag i jakten på att sänka sina kostnader söker nya leverantörer i lågkostnadsländer. Den globala handeln har ökat markant de senaste åren men utredningar gällande hur verksamheters materialförsörjning påverkas av långväga inköp har ej hunnit med i samma utsträckning. LÄS MER

  3. 18. Sourcing of low-tech omponents in high-tech environments

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Peter Edsinger; Henrik Persson; Anders Wallström; [2007]
    Nyckelord :sourcing; screw; high-tech; purchasing; Kraljic; Sony Ericsson; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problemställning: Low tech-komponenter anses enligt teoretiska rekommendationer ofta som icke kritiska. Dock har de egenskaper som en gång ansågs synnerligen low tech förmodligen förändrats och blivit mer komplexa i takt med att underliggande krav inom high tech-miljöer har ökat. LÄS MER

  4. 19. Weekly drops : studie av konceptet Pronto Moda inom Ellos

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Josefine Axelsson; Helena Möller; [2007]
    Nyckelord :vision; supply chain; inköpsprocess; produktutveckling; affärsidé; intern marknadsföring;

    Sammanfattning : De senaste åren har konkurrensen inom textilbranschen ökat avsevärt. Produkter på modemarknaden är fler. Den förändrade efterfrågan ifrån kunder innebär att kunden kräver nyheter oftare och det har lett till snabba trendväxlingar. Ledtider måste kortas om modeföretag ska vara beredda på de snabba trendväxlingarna. LÄS MER

  5. 20. Konkurrenssituationen för den skånska grönsaksproduktionen

    L3-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Jeanette Lund; Camilla Lundgren; [2007]
    Nyckelord :konkurrens; konkurrenskraft; grönsaksproduktion; grönsaker; Skåne; strategi; statistik; utveckling; framtid; tomat; gurka; isbergssallat; lök; blomkål;

    Sammanfattning : The vegetable production in Sweden is concentrated to the very southern parts of the country. This is also were the major wholesalers are located. In recent years, there has been an extreme focus on price on the food market. As there are only a few big wholesalers and also very few food retail chains, these have a great impact on the producers. LÄS MER