Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ranna Ali; Zahraa Ali; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; nyanlända elever; föräldrasamverkan; SO-undervisning; samhällsorienterade ämnen; språkutveckling;

    Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Sjöstrand Jönsson; [2024]
    Nyckelord :artefakter; begrepp; flerspråkighet; lärare; matematikundervisning; sammanhang;

    Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  4. 4. Idrott och Hälsa som brobyggare:En kunskapsöversikt om interkulturellt tankesätt i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Viktor Nilsson Bergman; Fredrik Modén; [2024]
    Nyckelord :flyktingar; Idrott och hälsa; inkludering; interkulturell; invandrare; lärare;

    Sammanfattning : Detta arbete har som syfte att belysa och diskutera lärares undervisning i idrott och hälsa utifrån ett interkulturellt perspektiv. Det handlar om lärares tankesätt om att arbeta inkluderande, och hur ett interkulturellt klassrum kan se ut med utgångspunkt för elever på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Inkluderande religionsundervisning för elever i lågstadiet med olika religiösa bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Blixt; Emma Risell; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Lågstadielärare; Mångkulturellt; Religion; Religionsundervisning; Religiös mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lågstadielärare bäst planerar sin religionsundervisning så inkluderande som möjligt i relation till hur Sveriges religiösa mångfald ser ut idag. Vi kommer generellt skriva om inkludering i relation till religionsundervisningen utifrån ett elevperspektiv där våra valda forskningsartiklar kommer att ligga till grund för arbetet. LÄS MER