Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 149 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Inkludering på fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares beskrivningar och arbete med inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur inkludering beskrivs av fritidshemslärare och hur inkluderingsarbetet organiseras, samt vilka utmaningar som finns med det. Idén till studien har väckts utifrån tidigare kurser och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning där det har visat sig att inkludering på fritidshemmet är en viktig faktor för en god skolframgång. LÄS MER
22. "Det ska inte bli vi och dom" : En kvalitativ studie om elevassistenters uppfattningar om inkludering och ett inkluderande arbete med elever i behov av särskilt stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur elever i behov av särskilt stöd inkluderas i skolan genom att undersöka elevassistenters uppfattningar kring inkludering och ett inkluderande arbetssätt. Forskning om elevassistenters inkluderande arbete verkade saknas vilket bidrog till studiens avsikt att belysa elevassistenters perspektiv. LÄS MER
23. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER
24. En entrégestaltning med dagvattenlösningar samt vegetationsval : ett samarbete mellan en landskapsingenjör och en trädgårdsingenjör
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Det här arbetet sammanfattas under 15 högskolepoäng, där vi är två skribenter från två olika kandidatprogram. Trädgårdsingenjörsprogrammet - Design samt landskapsingenjörsprogrammet. Vi var intresserade av hur samarbetet mellan våra kompetenser från våra olika utbildningar skulle fungera. LÄS MER
25. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER