Sökning: "inkluderande arbete i skolan"

Visar resultat 31 - 35 av 149 uppsatser innehållade orden inkluderande arbete i skolan.

  1. 31. Förstaspråk som outnyttjad resurs för lärande i den mångkulturella skolan : En kvalitativ undersökning med semistrukurerade intervjuer och observationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Jacqueline Samuelsson; Lisa Berner; [2022]
    Nyckelord :interdependenshypotes; förstaspråk; språkligt inkluderande; inställning till flerspråkighet; språklig identitet;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ undersökning där det sociokulturella perspektivet ochinterdependenshypotesen utgör det teoretiska ramverket. Fokus har varit på hurflerspråkighet tillämpas inom svenskundervisningen i grundskolans tidiga år och läraresinställning och arbetssätt som används i undervisningen för att främja språkutvecklingensamt den språkliga identiteten hos elever. LÄS MER

  2. 32. Könsidentitet och heteronormens maktutövande tendenser : En analys av två fokusgruppsdiskussioner med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tilja Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi-personer; normkritik; elever; kränkande behandling; norm; konsidentitet; heteronorm; maktutövning; könsidentitetsutveckling; könsöverskridande identitet; sexualitet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar normer om könsidentitet i skolan. Syftet är också att undersöka hur heteronormen framstår i lärares tal om kränkande uttalanden. Studien har använt en kvalitativ metod, där det empiriska materialet samlats in genom fokusgruppsdiskussioner. LÄS MER

  3. 33. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  4. 34. Att konstruera ramar för ett socialt problem : En intervjustudie om professionellas uppfattningar om UVAS

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Viveka Rolf; Adam Berentsen; [2022]
    Nyckelord :UVAS; Socialkonstruktionism; anspråk; ramar; socialt problem;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån en socialkonstruktionistisk ansats förstå hur professionella som arbetar med unga som varken arbetar eller studerar definierar gruppens problematik. Vidare ämnar uppsatsen att öka kunskapen för vilka riskfaktorer professionella anser föreligga för att bli utan arbete eller studier och vilka arbetssätt samt utvecklingsbehov de identifierar. LÄS MER

  5. 35. "Känslan kan bli ... ska jag göra det här själv nu?" : En jämförande studie mellan rektorers och elevassistenters syn på hur elevassistentens roll i skolan organiseras

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Susanne Karlsson; Máriel Palo; [2022]
    Nyckelord :elevassistent; främjande och förebyggande arbete; inkluderingspolitik; kompensatoriskt uppdrag; organisation; rektor;

    Sammanfattning : Elevassistentens roll i skolan är omdiskuterad samtidigt som den är en viktig och växandeyrkeskategori. Att de elever som är i störst behov av stöd ska få stöttning av elevassistentersom ofta saknar relevant utbildning ses som ett problem bland annat när det gäller elevenskunskapsutveckling och sociala delaktighet. LÄS MER