Sökning: "inkluderande idrottsundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden inkluderande idrottsundervisning.
1. Bollspel i idrottsundervisningen : En kvalitativ undersökning om hur lärares föreningsbakgrund inom bollspel påverkar lektionsupplägget
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 med föreningsbakgrund i bollsport upplever deras lektionsupplägg. Detta kopplat till det centrala innehållet i idrott och hälsa. LÄS MER
2. Att observera utanför spelplanen : En kvalitativ undersökning som behandlar vilka faktorer som gör att gymnasieflickor väljer att avstå från att delta i undervisningen i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Physical activity is widely acknowledged as vital for maintaining health over both short and long periods. Current research, including a 2023 report from the national food agency, highlights a concerning trend among children and adolescents towards increased sedentarism. LÄS MER
3. En skolidrott för alla : Idrottslärares upplevelse av att inkludera alla elever, oavsett fysisk funktionsnedsättning eller ej
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Idrottsundervisningen i svenska grundskolor är ett ämne som ställer krav på fysisk aktivitet och rörelse. Eleven får betyg utifrån sina prestationer inom dessa fysiska aktiviteter. LÄS MER
4. Hur bemöter idrottslärare elever med ätstörningar? : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa elever med ätstörningsproblematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att få en inblick i hur idrottslärare förhåller sig till elever med ätstörningar och hur dessa elever bemöts, utmanas och bedöms inom ämnet idrott och hälsa. 1. På vilket sätt anpassas idrottsundervisningen till behovet hos deltagande elever med ätstörningar? 2. LÄS MER
5. Hur ska man motivera omotiverade elever : en kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa motiverar omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka inkluderande metoder lärare använder, på en högstadieskola, i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningarna är: Hur motiverar läraren omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa? Hur arbetar lärare i idrott och hälsa för att omotiverade elever ska känna sig inkluderade i undervisningen? Metod Studien är kvalitativ med intervjuer som metod. LÄS MER