Sökning: "inkluderande och exkluderande språk"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden inkluderande och exkluderande språk.

  1. 1. DelAKKtig eller felaktig? – Det är makten som avgör! : En kvalitativ intervjustudie om rådande maktrelationer i förhållande till delaktighet hos barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Wigenborg; Ingela Papp; [2023]
    Nyckelord :makt; norm; delaktighet; språk; sårbarhet; förskola;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie utifrån Foucaults tankar om makt och diskurs, med syfte att söka förståelse för rådande maktrelationer i förhållande till hur delaktighet möjliggörs för barn i språklig sårbarhet. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med åtta pedagoger med erfarenhet av arbete med barn i språklig sårbarhet. LÄS MER

  2. 2. “Todes juntes” – una cuestión de inclusión : Un estudio cuantitativo de las actitudes hacia el lenguaje inclusivo, y algunos factores que puedan influir en ellas

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Romanska språk

    Författare :Eva Hagel Mamani; [2021]
    Nyckelord :inclusive language; gender mark; attitudes; inkluderande språk; genusmarkör; attityder; lenguaje inclusivo; marca de género; actitudes;

    Sammanfattning : El lenguaje inclusivo, con una ‘e’ como marca de género inclusivo neutro, está creciendo en partes del mundo hispanohablante, como una manera de incluir a todos, todas y todes, pero al mismo tiempo encuentra una oposición fuerte, expresada por lingüistas, escritores y hablantes, que no consideran un cambio lingüístico necesario. Esa resistencia puede tener muchas diferentes razones, como la preservación de la lengua, el conservadurismo, el sexismo, la transfobia, y el desconocimiento. LÄS MER

  3. 3. I ett tal till nationen - En diskursiv studie om nationalism & nationell identitet under en kris

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Asta Nordlund; Wilhelm Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: K​ riskommunikation; kritisk diskursanalys; multimodalitet; nationell identitet; nationalism; politisk kommunikation; krishantering; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har i syfte att studera Stefan Löfvens tal till nationen som hölls under covid-19 pandemin 2020. Avsikten med studien har utifrån det kvalitativa materialet varit att undersöka hur lingvistik och de symboler som uttrycks i talet påverkar meningsskapande, den nationella identiteten samt om nationalism kan verka som ett inkluderande verktyg vid nationell krishantering. LÄS MER

  4. 4. Kartläggning "Hitta språket" Vad händer sedan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Bergqvist; Malin Reuterhäll; [2020]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; förskoleklass; kartläggning; specialpedagogiska insatser; tidiga insatser;

    Sammanfattning : AbstractBergqvist, Jenny och Reuterhäll, Malin, (2020). Kartläggning ”Hitta språket”. Vad händer sen? Speciallärarprogrammet, språk-, läs- och skrivutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Berättelser som bryter barriärer? En kvalitativ studie om kulturell mångfald i interkulturell reklam utifrån ett narrativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filippa Olsson; Fanny Richter; [2018]
    Nyckelord :interkulturell kommunikation; interkulturell reklam; berättelser; kulturell mångfald; stereotyper; fördomar; etnocentrism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utvinna fördjupade kunskaper om hur kulturell mångfald representeras och hanteras i interkulturell reklam och därigenom bidra till forskningens förståelse för hur reklam kan bli mer inkluderande. Den tidigare forskningen fokuserar främst på internationaliseringen av reklam genom översättning och förståelse för andra språk. LÄS MER