Sökning: "inkludering elever autism skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden inkludering elever autism skolan.
16. Övergång från specialskola till vanlig skola för elever med autismspektrumtillstånd : Fallstudie från ett Learning Center
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Ett ökande antal barn diagnostiseras med autismspektrumtillstånd, (AST). Allt fler av dessa elever inkluderas i den ordinarie skolan istället för att undervisas i särskilda undervisningsgrupper eller lärcentra. LÄS MER
17. Tillsammans gör vi det möjligt : Att främja skolnärvaro för elever inom autismspektrumtillstånd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur några skolprojekt har arbetat för att främja skolnärvaro för elever inom autismspektrumtillstånd. Som metod användes kvalitativa intervjuer med åtta informanter i fem kommuner som på något sätt arbetar med skolprojekt med fokus på inkludering och skolfrånvaro. LÄS MER
18. Autism i grundskolan efter den nya skollagen 2011. En explorativ studie om elevers interaktion
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga interaktionen mellan elever med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning och elever utan AST i skolan. Ett annat syfte är att utreda den pedagogiska planeringen med avseende på samspelet mellan eleverna. LÄS MER
19. Hur kan man i skolan arbeta inkluderande med elever som har diagnos inom det autistiska spektrat?
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att behandla inkludering av autistiska elever i skolan. Studien avhandlar och sammanställer resultat från sju olika internationella forskare och appliceras sedan på den svenska skolan. LÄS MER
20. Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. LÄS MER