Sökning: "inkludering elever autism skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden inkludering elever autism skolan.

  1. 16. Övergång från specialskola till vanlig skola för elever med autismspektrumtillstånd : Fallstudie från ett Learning Center

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Malik Strååt; [2016]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; övergång; inkludering; Applied Behavior Analysis; autism; specialskola;

    Sammanfattning : Ett ökande antal barn diagnostiseras med autismspektrumtillstånd, (AST). Allt fler av dessa elever inkluderas i den ordinarie skolan istället för att undervisas i särskilda undervisningsgrupper eller lärcentra. LÄS MER

  2. 17. Tillsammans gör vi det möjligt : Att främja skolnärvaro för elever inom autismspektrumtillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Brodin; [2015]
    Nyckelord :school absenteeism; collaboration; participation; learning environment; routines.; skolfrånvaro; samverkan; delaktighet; lärmiljö; handlingsplan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur några skolprojekt har arbetat för att främja skolnärvaro för elever inom autismspektrumtillstånd. Som metod användes kvalitativa intervjuer med åtta informanter i fem kommuner som på något sätt arbetar med skolprojekt med fokus på inkludering och skolfrånvaro. LÄS MER

  3. 18. Autism i grundskolan efter den nya skollagen 2011. En explorativ studie om elevers interaktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Mossberg; [2014-04-24]
    Nyckelord :autism; AST; inkludering; integrering; samspel; interagera; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga interaktionen mellan elever med autismspektrumtillstånd (AST) utan utvecklingsstörning och elever utan AST i skolan. Ett annat syfte är att utreda den pedagogiska planeringen med avseende på samspelet mellan eleverna. LÄS MER

  4. 19. Hur kan man i skolan arbeta inkluderande med elever som har diagnos inom det autistiska spektrat?

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :hanna lagercrantz; [2014]
    Nyckelord :autism inclusive education;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att behandla inkludering av autistiska elever i skolan. Studien avhandlar och sammanställer resultat från sju olika internationella forskare och appliceras sedan på den svenska skolan. LÄS MER

  5. 20. Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monlars Camilla; [2014]
    Nyckelord :autism; elementary school; autistic syndrome; aspergers syndrome; autism; grundskola; autistiskt syndrom; aspergers syndrom;

    Sammanfattning : My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. LÄS MER