Sökning: "inkludering elever autism skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden inkludering elever autism skolan.

  1. 21. Hur möter skolan elever med ASD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marc Wille; [2013]
    Nyckelord :autism; grundskolan; rumslig- social- och pedagogisk inkludering;

    Sammanfattning : Följande studie undersöker hur grundskolan bemöter elever med diagnosen Autism Spectrum Disorder (ASD). Här visas det vilka möjligheter det kan finnas för barnet med autism att bli rumsligt inkluderade i skolans verksamhet. Perspektivet är utifrån sju pedagogers erfarenheter och synsätt på inkluderingen av elever med autism. LÄS MER

  2. 22. Inkludering av elever med autism i grundskolan - En undersökning av autistiska elevers lärandemiljö

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Manuella Nasr; Nathalie Khemiri; [2012]
    Nyckelord :Autism; Inkludering; Lärandemiljö; Pedagoger; Elever; Grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur undervisning drivs när man har elever med diagnosen autism i klassen och pedagogers syn på hur de arbetar för att inkludera dessa elever. Syftet är också att undersöka om klassrumsmiljön på skolan spelar en särskild stor roll för elever med autism. LÄS MER

  3. 23. ”EN skola för alla” eller ”en skola för ALLA”? Dagspressens bild av skolans möjligheter att ta emot elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Koponen; [2012]
    Nyckelord :ADHD; Autism; Aspergers syndrom; dagspress; dyslex;

    Sammanfattning : - Resursfördelning – anses skolorna ha tillräckliga resurser?- Kunskaper – anses lärarna ha tillräckliga kunskaper?- Inkludering – önskas en enhetlig skola eller önskas en mångfald av skolformer?Metoden för undersökningen var textanalys där både en kvantitativ och kvalitativ metod användes. Sökningarnagjordes i databasen Mediearkivet (Retriever) på tryckt storstadspress under tidsperioden 009-04-01 – 01-04-01. LÄS MER

  4. 24. "Man ska aldrig bort från någonting utan till något" : En studie om tankar och uppfattningar kring inkludering av elever med autism eller autismliknande tillstånd i grundskolan och gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fredrik Eriksson; Cecilia Arbin; [2012]
    Nyckelord :autism; autismliknande tillstånd; inkludering;

    Sammanfattning : I och med en ändring i skollagen, som trädde i kraft juli 2011, får inte längre elever med autism eller autismliknande tillstånd vara inskrivna i någon särskoleform om de inte även har en utvecklingsstörning. Syftet med detta examensarbete var att undersöka aktörernas tankar och uppfattningar kring hur kommunen och skolan har organiserat sig för att ta emot och inkludera samt arbeta med elever med autism eller autismliknande tillstånd i grund- och gymnasieskolan utifrån den nya skollagsförändringen. LÄS MER

  5. 25. Elever med Aspergers syndrom inkluderade i den traditionella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Tina Forslund; Fredrik Malm; [2009]
    Nyckelord :inkludering; Aspergers syndrom; autism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER