Sökning: "inkludering engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden inkludering engelska.

  1. 1. Villkorad syskonkärlek : Om upplevelsen av att växa upp som biologiskt barn i familjehem

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Lina Bergelt; Sara Hägglöf; [2023]
    Nyckelord :Foster home; Foster care; Foster home care; Biological child; Birth child; Foster sibling; Social work; Social child welfare; Social services; Familjehem; Fosterhem; Familjehemsvård; Biologiskt barn; Fosterbarn; Familjehemssyskon; Socialt arbete; Social barnavård; Socialtjänsten;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa idag vuxna biologiska barns erfarenheter och upplevelser av att ha vuxit upp i familjehem samt bidra med kunskap och förståelse kring huruvida samhälleliga stödfunktioner stod i proportion till upplevda behov. Studien utgår från en kvalitativ ansats vars empiri inhämtats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Vad är inkludering för dig? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av inkludering och hur företag kan jobba med mångfalds- och inkluderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Berts; Nellie Örnberg; [2023]
    Nyckelord :Diversity; inclusion; inclusive organizational culture; industry; introduction; Industri; inkluderande organisationskultur; inkludering; introduktion; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien, som har genomförts på en enhet inom metallföretaget Boliden Mineral AB, var att undersöka hur medarbetare med olika utländska bakgrunder har upplevt sig bli inkluderade på arbetsplatsen. Tidigare forskning har visat att viktiga delar när det kommer till inkludering är bland annat klimatet på en arbetsplats, ledarskapet, organisationskulturen och vikten av att ha en mångfaldig arbetsplats. LÄS MER

  3. 3. Att möta alla elever : Lärares tolkning och beskrivning av differentierad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; engelskundervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur engelsklärare i årskurs 4–6 uppfattar begreppet differentierad undervisning, samt urskilja hur begreppet förankras i undervisningen. Syftet uppnås genom att besvara frågorna om hur lärare tolkar begreppet differentierad undervisning, vad lärare anser vara viktiga kunskaper och färdigheter för att lyckas med en differentierad undervisning i engelska samt hur de deltagande lärarna beskriver sin differentierade engelskundervisning. LÄS MER

  4. 4. Användning av textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; läromedel; undervisningsmaterial; undervisningsstrategier; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Skolan har enligt styrdokumenten en skyldighet och ett ansvar att på bästa sätt ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper och värden. På grund av den globalisering som har skett och fortfarande sker ökar individens behov av goda kunskaper i engelska för att kunna verka som samhällsmedborgare i en global värld. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares erfarenheter och arbete med samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Haag; Sofia Wigert; [2023]
    Nyckelord :Samundervisning; speciallärare; social inkludering; pedagogisk inkludering; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; det kommunikativa relationsinriktade perspektivet; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka och belysa speciallärares erfarenheter och arbete gällande samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter. Samundervisning eller den engelska termen co-teaching har länge använts som inkluderande arbetsform i USA (Sundqvist, 2021, s. 186). LÄS MER